Typ av stipendiat: Post doc

Hållbarhet som integrerat värde i varumärket

Projektet har fokuserat på hur hållbarhet kommuniceras, och skulle kunna kommuniceras och hur hållbarhet skulle kunna integreras som värde på olika varumärkesnivåer. Det teoretiska ramverket för studien har tagit sin utgångspunkt i varumärken och kommunikation samt konsumtionsteorier, specifikt kring värde och värdeskapande. Projektet har utifrån företag och konsument undersökt hållbarhet som integrerat värde och specifikt … Continued

Logistik ur olika synvinklar

Logistik har varit i fokus för stipendiaten Erik Sandberg på Linköpings universitet och han belyser varuflöden ur olika perspektiv i sin forskning. Erik har med stöd av post doc-stipendiet från Handelns Utvecklingsråd främst ägnat sig åt tre olika delprojekt gällande; Supply Chain Management (SCM) på McDonalds; inköpsgrupper; och butiksetableringsprocessen. I projektet om SCM på McDonalds … Continued

Fördelar med reklamsamarbete

Handelsföretagen är stora reklamköpare – företag som ICA, Coop och Elgiganten ligger alla på reklamköparnas 5-i-topp – men en stor del av deras reklaminvesteringar är finansierade av leverantörer. Som ett led i denna utveckling kan återförsäljare idag erbjuda sina leverantörer ett brett utbud av reklammedier såsom kundtidningar, direktmarknadsföring, butiks-TV och samaktiviteter i dagspress och TV. … Continued

Konsumentbeteende och produktinformation

De nya empiriska insikter om konsumentbeteende och produktinformation som har framkommit inom projektet är bland annat: konsumenter undviker ofta strategiskt produktinformation om hälsa och miljöpåverkan (det vill säga värderar denna information negativt) och detta beteende har stor betydelse för informationens effekt på efterfrågan. om information innehåller kunskap om den sociala normen så väljer konsumenter att … Continued

Innovationer och lönsamhet

Mikael Hernant, Handelshögskolan i Stockholm, undersökte i sin avhandling ett empiriskt material på 168 supermarkets resultat- och balansräkningar och förklarade hur olikheter i försäljningsvolym, produktivitet (till exempel försäljning per arbetstimme, försäljning per kvadratmeter), bruttovinst, kostnader, vinst och lönsamhet; förklaras av olikheter i lokal konkurrens, butikens konkurrensstrategi och butikens storlek. – Resultaten har haft praktiska implikationer … Continued

Risker outsourcas till mellanled

’- Företagen har i allmänhet bra kontroll över leverantörer i första ledet. Men däremot inte lika bra kontroll över leverantörernas leverantörer, säger Jens Hultman, forskare i företagsekonomi vid Lunds universitet. Med ökat intresse för CSR-frågor ökar också risken för företagens anseende. Det gäller framför allt företag som har icke synliga leverantörer. – Om det är … Continued

Butikschefers vardag

Detaljhandelns framtida informationssystem: forskningsprojekt Johan Hagberg, Handelshögskolan i Göteborg, har tillsammans med forskare inom informatik och logistik vid Högskolan i Borås deltagit i ett forskningsprojekt tillsammans med näringslivsföreträdare från detaljhandel (Ellos, Design Online), grossister (Oriva, Eton), branschorganisationer (Sweden Logistics), distributörer (DHL), logistikkonsulter (Proflow) och it‐företag (Centiro). Projektet syftade till att åstadkomma kostnadseffektiv varuförsörjning för distanshandel. … Continued

Judiska invandrare bakom bomullsboom

I början av 1800-talet inleddes en förändring i svenskarnas konsumtionsmönster. Istället för självhushåll, växte en konsumtionsvarumarknad fram. Importerade varor som tidigare varit en lyx för överklassen, blev tillgängliga även för vanligt folk. Influenserna kom från Europa och nådde Sverige genom bland andra judiska invandrare. – Det är väldigt tydligt när det gäller kattunindustrin, alltså bomullstextilier … Continued

Delat entreprenörskap i handeln

Entreprenörskapet inom handeln varierar beroende på vem man är, och var man etablerar sig. – Ett externt köpcentrum har en typ av processer, en singeletablering ett annat, likaså skiljer sig centrumgallerior från enstaka butiker i stadskärnorna, säger Jonas Dahlqvist, forskare vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. En framgångsrik handelsplats har ofta en kö av hyresgäster och … Continued

Nya affärer med ny teknik

Med ny teknik har handeln stora möjligheter att förändra sina affärsmodeller, som Icas individuellt utformade rabatterbjudanden, Stadiums webbkiosker eller Bubblerooms relationsbyggande bloggar. Men mycket av den tekniska utvecklingen, som till exempel självskanning, har hittills fått ett ljumt mottagande av kunderna. – Det är få som retar sig på det. De som använde det har varit … Continued