Typ av stipendiat: Doktorand

Globalt hållbarhetsarbete i FN

Nätverket är frivilligt och företagen som ansluter sig förbinder sig att följa tio principer inom fyra områden (mänskliga rättigheter, arbete, miljö och anti-korruption) och redovisa hur de arbetar med dessa årligen. – Ett av företagen som är med i nätverket och i min studie är Ica, säger Jörgen Wettbo, Lunds Universitet. Detaljhandeln är med sina … Continued

Iscensättning av ansvar

Johanna Fernholm, fil dr i företagsekonomi vid Stockholms universitet, fokuserar i sin avhandling på hur ansvar kommuniceras i företag som använder sig av etiska uppförandekoder i sina globala leverantörskedjor. Det är en bred studie där både företag och frivilligorganisationer intervjuas, samt där fältarbete har gjorts i Thailand och Vietnam. – Resultaten visar att uppförandekoderna kommuniceras … Continued

Ansvarsfulla och hållbara inköp genom relationer

I avhandlingen Incorporating sustainability in supplier relationship management använder sig fil dr Arash Kordestani av tre olika teoriramar; purchasing sustainable responsibility (PSR), relationsmarknadsföringens commitment-trust-teori och hållbarhetens tre delar – ekonomi, miljö och sociala frågor – för att testa ett antal hypoteser för hur ett leverantör-köpare-samarbete gällande hållbarhet kan fungera. En av slutsatserna blir att PSR … Continued

Mer än miljömärkningar

Branschens lösning för att guida kunderna i sin önskan att handla ekologiskt och hållbart har främst varit olika typer av märkningar, men kanske behövs det mer. Matthias Lehner, Internationella Miljöinstitutet vid Lunds universitet, tittar närmare på dagens ansträngningar från handlarnas sida och hur de förhåller sig till konsumenternas förhållningssätt. – Tidigare forskning såsom Frostling-Henningssons Varför … Continued

Gröna praktiker bland konsumenter

Ingrid Stigzelius, Handelshögskolan i Stockholm, har bland annat i sitt pågående doktorandprojekt studerat Cooponline.se som är Coops satsning på e-handel för livsmedel som har en tydlig profil kring ekologiska varor och miljövänliga transporter. – Tidigare studier har visat att konsumenternas delaktighet i skapandet av nya marknader spelar en avgörande roll för hur det går, säger … Continued

Från fabriken till kliniken

– Det är idag mycket svårt att få nya medicintekniska produkter att faktiskt användas i vården och att bli kommersiellt gångbara, säger Sofia Wagrell, Uppsala universitet. Det ställer till problem eftersom de nya produkterna ofta skulle göra vården lättare och bättre för både personal och vårdtagare. Dagens system skapar å ena sidan incitament för nya … Continued

Organisering för flexibilitet och framgång

Med ett organiseringstänk i grunden kan till exempel spänningen mellan explore (bearbetning av nya kundgrupper) och exploit (bearbetning av befintliga kunder) hanteras annorlunda och stärka företaget istället för att bli ohanterliga motpoler. Daniel Grenblad, doktorand vid Handelshögskolan i Stockholm, kommer att studera hur detta och liknande spänningar hanteras konkret i företag. Mer specifikt riktar studien … Continued

Svensk utrikeshandel och sjöfart under 1600-talet

De nederländska immigranterna kom ofta till Sverige på inbjudan av staten, men staten agerade kanske inte så rationellt och stabilt som man tidigare trott och de som flyttade hit gjorde det relativt ofta ganska oplanerat. Arbetskraftsinvandrarna från Nederländerna hjälpte till att utveckla handeln i Sverige. Håkan Jakobsson, doktorand vid Stockholms universitet, har studerat detta inom … Continued

Globala företag som håller i längden

Born Global-företag ser inga hinder för att snabbt etablera sig internationellt och hitintills har den mesta av forskningen på dessa företag handlat om just den snabba och tidiga internationaliseringen av dessa företag. Nishant Kumar, fil dr, Stockholms universitet, har i sin avhandling tittat på hur born global-företagen överlever och klarar sig i konkurrensen på lite … Continued

Relationsskapande i direkthandeln

Ann-Kristin Lindberg, doktorand på företagsekonomiska institutionen på Uppsala universitet, har studerat direkthandeln ur konsumenternas perspektiv och kommer nu att bygga vidare på den empirin och fokusera på säljarnas perspektiv. Aktörerna inom direkthandeln, det vill säga ”butikslös” försäljning, är duktiga på att bygga upp långsiktiga relationer. Genom att studera hur försäljarna arbetar kan denna kunskap föras … Continued