Typ av stipendiat: Doktorand

Förtroende och varumärken

– Förtroende har traditionellt setts som något som mer eller mindre kommer automatiskt när företaget bygger sitt varumärke, säger Clara Gustafsson. I den här studien tar jag hänsyn till hur konsumenterna skapar mening när det gäller varumärket. Favoritvarumärken skyddas av konsumenten Tidigare forskning på förtroende har främst tagit fasta på företagens perspektiv och hur förtroende … Continued

Shopping som fritidssysselsättning

Kristina Bäckströms, Lunds universitet, forskning visar att nöjesshopping bäst beskrivs som ett komplext och mångsidigt fenomen, där konsumenters upplevelser och praktiker många gånger består av en sammanflätning av nöjesinriktade värden (exempelvis symbolism, estetik, underhållning, eskapism) och ekonomiska värden (exempelvis planering, rationell kalkylering, målinriktning, krav på effektivitet). – Handelsorienterad forskning har ofta gett en tämligen ensidig … Continued

Stöd för internationell etablering av detaljhandelsföretag

Det saknas dock litteratur kring hur företag stödjer internationaliseringsprocesserna. Internationalisering är så mycket mer än att förstå orsakerna bakom ett företags beslut att internationalisera (ekonomiskt perspektiv) och mycket djupare än en förklaring av mönster och tillvägagångssätt (beteendeperspektiv). Doktoranden Marissa Ekdahl (f.d. Anne Saad), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, undersöker i sitt avhandlingsarbete internationalisering med fokus på … Continued

Leveransekedjan är ett konkurrensmedel

Genom att säkerställa smidiga och kostnadseffektiva leveranskedjor kan företagen bli mer framgångsrika och få nöjdare kunder. Studien visar att SCM i kombination med olika affärssystem ger stora fördelar för företagen. – Det finns ett tydligt positivt samband mellan integration av leveranskedjan, konkurrensförmåga och hur bra företaget går, säger Pejvak Oghazi. Ett företag som vill bli framgångsrikt … Continued

Samarbete i leveranskedjan viktigt för framgång

– Antalet tjänsteföretag har på senare år vuxit mycket snabbt vilket har gjort att konkurrensen dem emellan blir allt hårdare, säger Rana Mostaghel. I min forskning fokuserar jag på vilken betydelse affärssystem i kombination med integration i leveranskedjan har för hur det går för företaget. Samarbete lönar sig Resultaten visar att det finns ett starkt … Continued

Lyxvarumärken på webben

– Paradoxen som hör till lyxvarumärken, nämligen den inneboende svårigheten att öka försäljningen och kundbasen samtidigt som man behåller en aura av exklusivitet och mystik, blir ännu mer tydlig på internet som bygger på öppenhet och tillgänglighet, säger Anita Radón. Ökad webbnärvaro Studien har tittat närmare på hur dessa varumärken behåller sin känsla av lyx … Continued

Forskning med fokus på små detaljhandlare

Det har kunnat medföra att skillnader, relaterade till företagsstorlek, mellan dessa kategorier kunnat förbli oupptäckta. Även storleken på handelsplatsen, det vill säga stadens storlek, ger olika  förutsättningar för att driva affärsverksamhet inom detaljhandeln. Små städer torde skilja sig åt i konkurrensförutsättningar i jämförelse med större städer eller andra väl etablerade marknadsplatser. Forskning specifikt inriktad mot … Continued