Handelsrådet finansierar forskning för att stärka och utveckla handelsnäringen. Handelsrådet strävar även efter att öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik för att skapa goda förhållanden för företag och medarbetare inom handeln.
Läs mer om forskning och utvecklingErfarenheterna från covidpandemin har tydliggjort värdet av att bygga upp mer motståndskraftiga ekonomier för att möta framtida kriser. Ett väl fungerande entreprenörskap är sannolikt avgörande för näringslivets omställningskraft i en alltmer komplex omvärld. Detta projekt erbjuder en första heltäckande översikt över hur svenska detaljhandelsföretag drabbades av covid-19-pandemin och hur de anpassade sig. Det undersöks även om det finns en koppling mellan företagens initiala anpassning till pandemin och deras utveckling längre fram, med fokus på deras tillväxt och överlevnadssannolikhet.
Att överleva en pandemi – Motståndskraft i detaljhandelnEn viktig del av utvecklingen av den fysiska butiken är nya koncept, både som ett sätt att spegla den digitala utvecklingen (med omnikanal som ambition) men också som ett sätt att spegla en förändrad värld där nya konsumentbehov etcetera spelar en viktig roll. Men klarar sig nya format om inte också sättet att utvärdera dem förändras? Den traditionella utvärderingen med försäljning som bas behöver kompletteras, men med vad? Detta är fokus i ett forskningsprojekt om nya fysiska butiksformat och hur dessa kan utvärderas.
Att framtidssäkra den fysiska butiken via nya butiksformatFoU-expert
Andreas Hedlund
010-471 85 46
andreas.hedlund@handelsradet.se
FoU kommunikatör/administratör
Nona Rakic
010-471 85 48
nona.rakic@handelsradet.se