Väl pålästa kunder med en flora av shoppingkanaler att välja på påverkar kundmötet i de fysiska butikerna.
Rapportsammanfattning
Personalens roll i servicemötet sammanfattningMed exempel från företag inom branscher som dagligvaror, mode, böcker, heminredning och hemelektronik, ska ett nytt forskningsprojekt öka förståelse för personalens roll i ett nytt detaljhandelslandskap.
Kundens köpresa går idag via ett flertal olika kanaler, som nätbutiker, online-annonsering och prisjämförelsesajter. Kunder använder också i ökad utsträckning mobiltelefonen, som informationsredskap och kontaktyta med andra, både utanför och i den fysiska butiken.
Dagens butiker möter därmed en allt kunnigare kund. Servicemötet i butik förändras och butikspersonalen står inför betydande utmaningar.
Ett nytt 2-årigt forskningsprojekt ska undersöka hur kraven från dagens kunder ser ut och hur de uttrycks under servicemötet i butik. Sökljuset riktar på hur butikspersonalen hanterar kunders krav och önskemål och vilka möjligheter och utmaningar det arbetet förknippas med.
Syftet är en ökad förståelse för dagens kundkrav och de utmaningar som handelspersonal möter, vilket i sin tur kan bidra till en förbättring av servicemötets kvalitet och till ökad lönsamhet i handeln. Ökad kunskap om de utmaningar som butikspersonal möter i sitt dagliga arbete kan också användas för att förbättra personalens arbetsvillkor och trivsel. I förlängningen kan det även leda till minskad personalomsättning.
I slutänden kommer projektet att dra slutsatser kring handelsföretags framtida kompetensbehov.