Handelsrådet finansierar forskning för att stärka och utveckla handelsnäringen. Handelsrådet strävar även efter att öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik för att skapa goda förhållanden för företag och medarbetare inom handeln.
Läs mer om forskning och utvecklingDetta forskningsprojekt handlar om två nya former av digitala kundmöten som används inom handeln, om vilka det tidigare saknades forskning för att vägleda handeln:
Vi lever i en tid av omfattande förändring där AI och digitalisering omvandlar handeln snabbt. AI erbjuder nya möjligheter men kan också vara skrämmande för många. Det är viktigt att förstå vad som skapar acceptans för AI och vad som orsakar aversion. Denna rapport utforskar hur människor interagerar med AI inom handeln, med fokus på acceptans och aversion mot AI-teknologier. Projektet genomfördes med tre datainsamlingar som undersökte allmänhetens attityder till AI-applikationer inom handeln.
Interaktionen mellan människor och AI i handelnFoU-expert
Andreas Hedlund
010-471 85 46
andreas.hedlund@handelsradet.se
FoU kommunikatör/administratör
Nona Rakic
010-471 85 48
nona.rakic@handelsradet.se