Handelsrådet finansierar forskning för att stärka och utveckla handelsnäringen. Handelsrådet strävar även efter att öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik för att skapa goda förhållanden för företag och medarbetare inom handeln.
Läs mer om forskning och utvecklingForskningen inom projektet ”Kundupplevelse i förändring” har gett oss djupgående förståelse för hur digitalisering, sociala robotar och förändrad social närvaro omformar handeln och påverkar kundupplevelsen. Digitala innovationer som e-handel, självbetjäning och appar har förbättrat bekvämligheten och effektiviteten för många kunder. Samtidigt har de sociala inslagen i handeln minskat, vilket både kunder och anställda upplever som en förlust. Kunder söker alltmer efter interaktioner som känns personliga och meningsfulla, medan anställda rapporterar att minskad kontakt med kunder påverkar deras motivation i arbetet negativt.
Kundupplevelse i förändringDet här projektet handlar om hur man integrerar hållbarhet i den strategiska styrningen av företag. Specifikt tittar vi på klimatmässig hållbarhet – det vill säga koldioxidavtryck och andra utsläpp som bidrar till planetens uppvärmning. Sådana utsläpp kan generas i tillverkningen av produkterna, i transporten, och i energin som behövs för att driva lager, butiker och kylrum, eller i användningen och återvinningen av produkterna.
Hållbarhetsstyrning i handelnFoU-expert
Andreas Hedlund
010-471 85 46
andreas.hedlund@handelsradet.se
FoU kommunikatör/administratör
Nona Rakic
010-471 85 48
nona.rakic@handelsradet.se