Forskning och utveckling

Handelsrådet finansierar forskning för att stärka och utveckla handelsnäringen. Handelsrådet strävar även efter att öka kunskapsöverföringen och interaktionen mellan akademi och praktik för att skapa goda förhållanden för företag och medarbetare inom handeln.

Läs mer om forskning och utveckling

Läs våra senaste forskningsrapporter

Digitala kundmöten i fysiska butiker

– Kan videomateria öka försäljning och nöjdhet?

Detta forskningsprojekt handlar om två nya former av digitala kundmöten som används inom handeln, om vilka det tidigare saknades forskning för att vägleda handeln:

  • One-to-one: Digitala kundmöten mellan en medarbetare i butik och en konsument på distans, där kunden får rådgivning och kan genomföra köp utan att närvara fysiskt.
  • One-to-many: Liveshopping-sändningar och icke-live streamat videomaterial, där butiksmedarbetare utbildar och inspirerar konsumenter kring produkter och tjänster.
Digitala kundmöten i fysiska butiker

Interaktionen mellan människor och AI i handeln

Vi lever i en tid av omfattande förändring där AI och digitalisering omvandlar handeln snabbt. AI erbjuder nya möjligheter men kan också vara skrämmande för många. Det är viktigt att förstå vad som skapar acceptans för AI och vad som orsakar aversion. Denna rapport utforskar hur människor interagerar med AI inom handeln, med fokus på acceptans och aversion mot AI-teknologier. Projektet genomfördes med tre datainsamlingar som undersökte allmänhetens attityder till AI-applikationer inom handeln.

Interaktionen mellan människor och AI i handeln

Kontakta mig

  • FoU-expert

    Andreas Hedlund

    010-471 85 46

    andreas.hedlund@handelsradet.se

  • FoU kommunikatör/administratör

    Nona Rakic

    010-471 85 48

    nona.rakic@handelsradet.se