fredag 13 maj 2022

Trendspaning 2022 – Den mångfacetterade butiken

Nu är det dags för ny omgång av trendspaningen. Lyssna på webbinariet i efterhand här: https://www.youtube.com/watch?v=u3QGgGnUXX0. Den här gången ligger fokus på den fysiska butiken, med det övergripande temat "Den mångfacetterade butiken".

När: 13 maj kl 10.00-12.00
Var: Publik på plats i Munkebäck/Göteborg + webbsänt
Eventet hålls på Matvinden hos Ica Kvantum, Lilla Munkebäcksgatan 2 i Munkebäck.

Dags för ny omgång av Handelsrådets Trendspaning!
Första tillfället för i år blir i Göteborg, på förmiddagen den 13 maj.
Här kommer vi att få höra om två Handelsrådsaktuella forskningsprojekt, som båda fokuserar på den fysiska butiken och på äldre konsumenter.
Se nedan.
De aktuella forskargrupperna presenterar slutsatserna från sina projekt och sedan vidtar en diskussion med företrädare från branschen och publiken på plats.

Medverkar gör:
Hanna Berg, docent i marknadsföring och forskare vid Center for Consumer Marketing, Handelshögskolan i Stockholm
Ulrika Holmberg, universitetslektor i marknadsföring och forskare på Centrum för konsumtionsforskning (CFK), Göteborgs universitet
Lena Hansson, universitetslektor och forskare, föreståndare för Centre for Retailing, Handelshögskolan, Göteborgs universitet
Anna Post, universitetslektor och forskare, institutionen för kost och idrottsvetenskap, Göteborgs universitet

Per Collins, Ica-handlare, Ica Kvantum Munkebäck
Mats Johansson, vd Handelsrådet
Ylva Åkesson, moderator Handelsrådet

Aktuella forskningsrön:
Forskningsprojektet ”En butik för alla åldrar – äldre konsumenters reaktioner på fysiska butiksmiljöer” vill öka kunskapen om den äldre konsumentgruppens viktiga betydelse för handeln och om hur äldre konsumenter reagerar på den fysiska butiksmiljön. Tanken är att resultaten ska komma till praktisk nytta i handeln, och bidra till att göra de äldre mer nöjda med sina butiker, kampanjerna och med servicen.
Läs om projektet här.

I ”Matinköp i förändring – äldres erfarenheter” har målet varit att bidra med kunskap om hur handeln kan bli mer tillgänglig för äldre konsumenter. Studien vill bidra till att handeln kan behålla sina äldre kunder under längre tid, nå nya kundgrupper digitalt, vidga äldre konsumenters matlandskap och därigenom stärka handelns arbete inom social hållbarhet.
Läs slutrapporten för projektet här.