Start » Forskning och utveckling » Forskningsprojekt » E-handel, it och handelns digitalisering » Medialiserad shopping – hur smartphones förändrar kunders shoppingvanor

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Med smartphonen i butiken

Det blir alltfler som använder sin smartphone i vardagen; inte minst i samband med shopping. Butikerna behöver vässa sina kunskaper och erbjudanden för att hålla jämna steg med sina kunder och skapa en värdefull shoppingupplevelse.

Drygt en av tio av de som har en smartphone har använt den i samband med shopping det senaste året. Det kan handla om att söka produkter, jämföra priser, ta emot kuponger och skapa inköpslistor.

– Vi tittar närmare på hur shoppingen medialiseras; det vill säga hur den i allt större utsträckning flyttas från en fysisk miljö till en verklighet som upplevs i kombination med och genom olika medier såsom exempelvis smartphones, säger projektledaren Mart Ots, ekonomie doktor med fokus på marknadskommunikation, Internationella Handelshögskolan i Jönköping.

Digitalt och fysiskt i kombination

Projektet kommer att studera integrationen mellan digitala och fysiska inslag i köpprocessen.

– Utvecklingen kring detta är ännu i sin linda, säger Mart Ots. Men i förlängningen kommer det att påverka hur detaljhandeln förhåller sig till både marknadskommunikation och erbjudanden samt butikslayout och butiksservice.

För att identifiera och kartlägga användning av shopping-appar kommer kvantitativa enkätstudier med konsumenter göras inom projektet. Baserat på olika kundsegments beteendemönster, upplevelser och syften med användningen av appar görs ett antal djupintervjuer med konsumenter för att bättre förstå utmaningarna. Även ett antal branschaktörer som kan påverka apparnas utveckling, funktioner, marknadsföring och spridning kommer att intervjuas.

– Målet är att bättre förstå hur olika grupper av konsumenter kombinerar digitala och fysiska element i sin shopping samt vad det innebär i termer av aktiviteter, intentioner och upplevelser både före, under och efter ett butiksbesök, avslutar Mart Ots.

Projekttitel: Medialiserad shopping – hur smartphones förändrar kunders shoppingvanor

Syftet med projektet är att ta fram ny kunskap kring de ökande digitala inslagen i shoppingen så att handlarna kan erbjuda konsumenterna en bra shoppingupplevelse.

Mart Ots,

Projektledare: Mart Ots, ek. dr, Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Övriga projektdeltagare: Benjamin Hartmann, ek. dr, och Hamid Jafari, doktorand, Internationella Handelshögskolan i Jönköping

Prenumerera på nyhetsbrev