onsdag 14 november 2018

Idag jobbskuggas det i handeln!

Handelns jobbskuggardag är dagen då ungdomar får följa en person en vanlig dag på jobbet.
Svensk Handels vd Karin Johansson är en av dem som jobbskuggas, liksom Handels andre vice ordförande Elisabeth Brandt Ygeman.
Jysk, Ahlsell, Clas Ohlson och Footway finns bland företagen som öppnar sina dörrar för skolelever idag.

-Vi har börjat dagen med lite interna möten. Efter lunch kommer vi ha ett stort medarbetarmöte och sedan besöker vi en butik på Kungsgatan. Jobbskuggningen är ett bra sätt att peka på att det finns väldigt många olika jobb i handeln, säger Karin Johansson.

Sandra Dypling är hennes jobbskugga:

-Det är spännande att jobbskugga Karin eftersom det inte är en någon man möter i vardagen.

Jobbskuggad blir också Handels andre vice ordförande Elisabeth Brandt Ygeman.

-Det ska bli kul att följa Elisabeth för att se hur det är här och vad hon gör en dag på jobbet, säger Dina Khaled från Eskilstuna.

Elisabeth Brandt Ygeman fyller i:

-Det är roligt att berätta om fackets roll och vad vi på Handelsanställdas förbund gör för handeln. Under dagen kommer vi bland annat göra ett arbetsplatsbesök på IKEA som är en av de största arbetsgivarna i handeln.

Jysk, Ahlsell, Clas Ohlson och Footway finns också bland företagen som öppnar sina dörrar för skolelever idag.

Logistiker, butiksledare, visual merchandiser, webbutvecklare, onlinemarknadsförare och butikssäljare; jobbskugardagen ger en bild av den bredd av yrken som inom handeln. Handeln är en bransch som sysselsätter mer än en halv miljon människor och är en viktig ingång för unga till den svenska arbetsmarknaden. Det är också en sektor som är i snabb omvandling och där många nya arbetsuppgifter har tillkommit under senare tid.

-Jobbskuggnigen ger oss en möjlighet att visa upp de nya jobben i handeln, säger Footways Jesper Mattsson.

Från och med i höst är PRAO obligatorisk för alla högstadieungdomar, och Handelsrådets Jobbskugga är ett färdigt program för arbetsplatsbesök: Handelns jobbskuggardag.

Principen är att eleverna själva söker sin plats för en jobbskuggning som kan göras när som helst under läsåret. Men till premiärdagen 14 november är Handelsrådet och parterna med och lyfter dagen, för att successivt kunna etablera just 14 november som Handelns Jobbskuggardag.

Elisabeth Brandt Ygeman och Dina Khaled. Foto: Mats Johansson

Sandra Dyplin och Karin Johansson. Foto: Mats Johansson

Footways Jesper Mattsson tar emot Lisa Santhal. Foto: Mats Johansson

FAKTA HANDELSRÅDET:
Handelsrådet förenar parterna inom handeln för att öka kunskapen om handelns betydelse i samhället, stärka handelns konkurrenskraft och skapa goda villkor för företagens medarbetare.
Handelsrådets verksamhet fokuserar på fem verksamhetsområden:
• Arbetsmiljö och säkerhet
• Forskning och utveckling
• Internationella frågor
• Omställning
• Yrke och kompetens
Handelsrådet är ett samarbete mellan arbetsgivarorganisationerna KFO och Svensk Handel och arbetstagarorganisationerna Akademikerförbunden, Handelsanställdas förbund och Unionen.

MER OM JOBBSKUGGAN FINNS ATT LÄSA HÄR: