fredag 31 januari 2025
Vad kan vi lära oss av 100-åringarna?
När storskalighet och effektivitet alltmer ses som den självklara vägen till framgång inom handeln – hur kommer det sig att vissa butiker som verkar gå emot strömmen ändå överlever?
I projektet ”Vad kan vi lära oss från 100-åringarna?” har Kristina Tamm Hallström med kollegor studerat mindre fristående butiker i Stockholms och Göteborgs stadskärnor. De här butikerna har bedrivit sin verksamhet i ungefär 100 års tid, ofta i samma små lokaler med försäljning över disk.
Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Kristina Tamm Hallström, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, tillsammans med två kollegor presenterar forskning kring dessa butiker. När pandemi och digitalisering slår extra hårt mot just mindre fysiska verksamheter blir ett värdeskapande som går tvärt emot strömmen mycket relevant att utforska.
Projektets syfte har varit att undersöka vilka värden som skapas kring mindre och äldre oberoende butiker i innerstadsmiljö i relation till olika aktörer som påverkar butiksverksamhetens villkor och förutsättningar. Butiker som lyckosamt överlevt åratal av strukturella förändringar, modernisering och digitalisering.
Medverkar på morgonseminariet gör också
• Sofia Wiberg och Jenny Lindblad. De är båda forskare inom urbana och regionala studier vid KTH och har varit engagerade i projektet.
• Roland Fahlin, f d koncernchef ICA. Roland Fahlin har varit medlem i forskningsprojektets referensgrupp, i egenskap av representant för praktikersidan (th i bild).
Talare
Kristina Tamm Hallström (tv i bild) är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och aktuell med ett forskningsprojekt finansierat av Handelsrådet: Vad kan vi lära oss från 100-åringarna?.
I projektet har hon studerat mindre, fristående butiker i Stockholms innerstad som bedrivit sin verksamhet i ungefär 100 års tid, utan att i större utsträckning förändrat sin verksamhet. På vilket sätt kan deras överlevnad förklaras?
– Dessa 100-åringar har tvingats vara kreativa för att stå emot förändring – men också för att utvecklas – i tider då samhället genomgått ekonomiska, ideologiska och politiska skiften. Det gör dem till en outforskad guldgruva för lärdomar om vår historia och samtid, men också om extremförhållandena som under Covid-19 pandemin, säger Kristina Tamm Hallström.
När storskalighet och effektivitet alltmer ses som den självklara vägen till framgång inom handeln – hur kommer det sig att vissa butiker som verkar gå emot strömmen ändå överlever?
I projektet ”Vad kan vi lära oss från 100-åringarna?” har Kristina Tamm Hallström med kollegor studerat mindre fristående butiker i Stockholms och Göteborgs stadskärnor. De här butikerna har bedrivit sin verksamhet i ungefär 100 års tid, ofta i samma små lokaler med försäljning över disk.
Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Kristina Tamm Hallström, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, tillsammans med två kollegor presenterar forskning kring dessa butiker. När pandemi och digitalisering slår extra hårt mot just mindre fysiska verksamheter blir ett värdeskapande som går tvärt emot strömmen mycket relevant att utforska.
Projektets syfte har varit att undersöka vilka värden som skapas kring mindre och äldre oberoende butiker i innerstadsmiljö i relation till olika aktörer som påverkar butiksverksamhetens villkor och förutsättningar. Butiker som lyckosamt överlevt åratal av strukturella förändringar, modernisering och digitalisering.
Medverkar på morgonseminariet gör också
• Sofia Wiberg och Jenny Lindblad. De är båda forskare inom urbana och regionala studier vid KTH och har varit engagerade i projektet.
• Roland Fahlin, f d koncernchef ICA. Roland Fahlin har varit medlem i forskningsprojektets referensgrupp, i egenskap av representant för praktikersidan (th i bild).
Kristina Tamm Hallström (tv i bild) är forskare vid Handelshögskolan i Stockholm och aktuell med ett forskningsprojekt finansierat av Handelsrådet: Vad kan vi lära oss från 100-åringarna?.
I projektet har hon studerat mindre, fristående butiker i Stockholms innerstad som bedrivit sin verksamhet i ungefär 100 års tid, utan att i större utsträckning förändrat sin verksamhet. På vilket sätt kan deras överlevnad förklaras?
– Dessa 100-åringar har tvingats vara kreativa för att stå emot förändring – men också för att utvecklas – i tider då samhället genomgått ekonomiska, ideologiska och politiska skiften. Det gör dem till en outforskad guldgruva för lärdomar om vår historia och samtid, men också om extremförhållandena som under Covid-19 pandemin, säger Kristina Tamm Hallström.