Aktivitet
Start » Aktiviteter » Handelsrådets dag

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

06

okt

Handelsrådets dag

Handelsrådets dag - en hel dag om handel

Konferens: En hel dag med handeln i fokus

Handelsrådets samlar toppforskare, inspirerande entreprenörer, branschföreträdare, beslutsfattare och utbildare på scen och i salongen.

VÄL MÖTT HÖSTEN 2020!

Företrädare för Handelsrådets stiftarorganisationer lotsar publiken genom dagens program.

Talarlistan fylls på efterhand.

Anmälan öppnar i augusti.

Talare under Handelsrådets dag 2020

Crystal Abidin, Curtin University, Perth, Australia

Återigen i Sverige, direkt från Australien: Forbes-listade "top thinkern" Crystal Abidin talar om influencer-industrin.

2016 var Crystal Abidin post doc. stipendiat hos Handelsrådet, under stipendietiden placerad vid Internationella handelshögskolan i Jönköping.

Här studerade hon svenska och skandinaviska influencers i relation till konsumentbeteende, varumärkesstrategier och detaljhandel genom etnografiskt fältarbete med deltagande observation, personliga intervjuer och webbarkeologi.

Utifrån denna bas kommer hon 6 oktober att tala om sin senaste forskning med tyngdpunkten i det digitalt heta Asien.

Lyssna här på Crystal Abidin, från hennes frukostseminarium med Handelsrådet i våras.

Carl-Johan Stålhammar, vd, Coop Gotland

Carl-Johan Stålhammar ger publiken en bild av hur det kan se ut när dagligvaruhandeln med nytänkande och fast förankring i lokalsamhället tar klivet in i ett nytt decennium.

Med en rekordomsättning står Coop Gotland stadigt med fötterna i den gotländska kalkstensjorden, har fokus på närproducerat och ekologiskt, rekryterar utanför boxen, satsar på anrikt brödbak, skivbutik och pop-upbutik. Deras nystartade skivbolag kompletterar den årliga musikfestivalen och bidrar till att göra Coop till en mötesplats på Sveriges största ö.

Employer brandning – så attraherar du rätt medarbetare och stärker affären

Maria Ek Styvén, biträdande professor, Luleå tekniska universitet

Hör Maria Ek Styvén, biträdande professor vid Luleå tekniska universitet, utifrån färska forskningsresultat berätta hur ett företag kan öka sin attraktionskraft som arbetsgivare.

Det handlar om employer brandning, hur ett företag uppfattas som arbetsgivare av potentiella, nuvarande och tidigare anställda.

Att attrahera och behålla rätt medarbetare är viktigt för alla företag. Inte minst tydligt blir det inom handel och besöksnäring där personalen representerar företagets varumärke utåt mot kunderna. En nöjd medarbetare är en god ambassadör för företaget och någon som talar positivt om sin arbetsgivare och kan tipsa andra att söka arbete där. En nöjd medarbetare ger god service och bidrar därmed till företagets varumärke.
Att många får sitt första jobb inom handeln gör denna första erfarenhet av arbetslivet extra viktig, även ur ett samhällsperspektiv. Att företag är attraktiva som arbetsgivare är också positivt för offentliga aktörer som kommuner, eftersom det i förlängningen skapar tillväxt.

Maria Ek Styvén kommer på Handelsrådets dag att tala om employer brandning med fokus på handel och besöksnäring. Hon gör det utifrån sin forskningsdel i det nyligen avslutade forskningsprogrammet Framtidens fysiska mötesplats, sjösatt av Handelsrådet och Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond (BFUF).
Programmet har resulterat i rapporten En perfekt plats, som går att ta del av här.
Mer att läsa om programmet här.

Prenumerera på nyhetsbrev