fredag 28 mars 2025

Handelns ”Green Deal”

Frukostseminarium med Mart Ots.  Mer information löpande här på hemsidan.

Mart Ots är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet:  Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.

EUs Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030.
Ledande handelsföretag har satt det ambitiösa målet att halvera klimatavtrycket från kundernas inköp av varor och tjänster till 2030. Företagen vill därmed aktivt ändra utbud, kommunikation och på andra sätt styra eller begränsa kundernas val till att konsumera mer hållbart.

– Detta har alla förutsättningar att bli en enorm transformativ kraft som kommer påverka alla företag både via lagstiftning och branschpraxis. Vi tror att ledande handelsaktörer och innovatörer inom olika segment har intresse, kraft och förmåga att själva forma och påverka denna gröna omställning, säger Mart Ots, forskare vid Jönköping International Business School.

Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner bryts ned i specifika mål för handelns processer, exempelvis varuexponering, skyltning, marknadskommunikation och sortimentsplanering.

– Handeln har en unik position då den är av naturen konsumentnära och kan påverka många människors konsumtion, säger Mart Ots.

Foto: Jönköpings högskola

Talare

Mart Ots är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet:  Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.

EUs Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030.
Ledande handelsföretag har satt det ambitiösa målet att halvera klimatavtrycket från kundernas inköp av varor och tjänster till 2030. Företagen vill därmed aktivt ändra utbud, kommunikation och på andra sätt styra eller begränsa kundernas val till att konsumera mer hållbart.

– Detta har alla förutsättningar att bli en enorm transformativ kraft som kommer påverka alla företag både via lagstiftning och branschpraxis. Vi tror att ledande handelsaktörer och innovatörer inom olika segment har intresse, kraft och förmåga att själva forma och påverka denna gröna omställning, säger Mart Ots, forskare vid Jönköping International Business School.

Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner bryts ned i specifika mål för handelns processer, exempelvis varuexponering, skyltning, marknadskommunikation och sortimentsplanering.

– Handeln har en unik position då den är av naturen konsumentnära och kan påverka många människors konsumtion, säger Mart Ots.

Foto: Jönköpings högskola

 

Mart Ots är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet:  Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.

EUs Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030.
Ledande handelsföretag har satt det ambitiösa målet att halvera klimatavtrycket från kundernas inköp av varor och tjänster till 2030. Företagen vill därmed aktivt ändra utbud, kommunikation och på andra sätt styra eller begränsa kundernas val till att konsumera mer hållbart.

– Detta har alla förutsättningar att bli en enorm transformativ kraft som kommer påverka alla företag både via lagstiftning och branschpraxis. Vi tror att ledande handelsaktörer och innovatörer inom olika segment har intresse, kraft och förmåga att själva forma och påverka denna gröna omställning, säger Mart Ots, forskare vid Jönköping International Business School.

Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner bryts ned i specifika mål för handelns processer, exempelvis varuexponering, skyltning, marknadskommunikation och sortimentsplanering.

– Handeln har en unik position då den är av naturen konsumentnära och kan påverka många människors konsumtion, säger Mart Ots.

Foto: Jönköpings högskola

Mart Ots är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet:  Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.

EUs Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030.
Ledande handelsföretag har satt det ambitiösa målet att halvera klimatavtrycket från kundernas inköp av varor och tjänster till 2030. Företagen vill därmed aktivt ändra utbud, kommunikation och på andra sätt styra eller begränsa kundernas val till att konsumera mer hållbart.

– Detta har alla förutsättningar att bli en enorm transformativ kraft som kommer påverka alla företag både via lagstiftning och branschpraxis. Vi tror att ledande handelsaktörer och innovatörer inom olika segment har intresse, kraft och förmåga att själva forma och påverka denna gröna omställning, säger Mart Ots, forskare vid Jönköping International Business School.

Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner bryts ned i specifika mål för handelns processer, exempelvis varuexponering, skyltning, marknadskommunikation och sortimentsplanering.

– Handeln har en unik position då den är av naturen konsumentnära och kan påverka många människors konsumtion, säger Mart Ots.

Foto: Jönköpings högskola

 

Anmälan öppnar under senvintern Anmälan öppnar under senvintern