fredag 28 mars 2025
Handelns ”Green Deal”
Mart Ots och Timur Uman, forskare vid Jönköping International Business School, presenterar den senaste forskningen kring det klimatarbete som pågår i handelsbranschen.
EU:s Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030. Ny lagstiftning som CSRD och CSDDD ställer därför högre krav på branschens egen informationsinhämtning och arbete med att minska sitt klimatavtryck.
Mart Ots och Timur Uman är aktuella med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.
Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner kan kopplas till företagsstrategier och på så sätt bli en naturlig del av handelns olika processer utan att för den skull ge avkall på lönsamhetskrav.
Genom intervjuer med organisationer inom handelssektorn har projektet undersökt olika vägar mot minskat klimatavtryck. Målet är att skapa diskussion och uppmärksamhet kring det klimatarbete som pågår i branschen.
Deltar i den efterföljande diskussionen med forskaren gör Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel
Frukostseminariet är ett samarbete med HUI Research.
Varmt välkomna!
Talare
Mart Ots och Timur Uman, forskare vid Jönköping International Business School, presenterar den senaste forskningen kring det klimatarbete som pågår i handelsbranschen.
EU:s Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030. Ny lagstiftning som CSRD och CSDDD ställer därför högre krav på branschens egen informationsinhämtning och arbete med att minska sitt klimatavtryck.
Mart Ots och Timur Uman är aktuella med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.
Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner kan kopplas till företagsstrategier och på så sätt bli en naturlig del av handelns olika processer utan att för den skull ge avkall på lönsamhetskrav.
Genom intervjuer med organisationer inom handelssektorn har projektet undersökt olika vägar mot minskat klimatavtryck. Målet är att skapa diskussion och uppmärksamhet kring det klimatarbete som pågår i branschen.
Deltar i den efterföljande diskussionen med forskaren gör Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Frukostseminariet är ett samarbete med HUI Research.
Varmt välkomna!
Mart Ots och Timur Uman, forskare vid Jönköping International Business School, presenterar den senaste forskningen kring det klimatarbete som pågår i handelsbranschen.
EU:s Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030. Ny lagstiftning som CSRD och CSDDD ställer därför högre krav på branschens egen informationsinhämtning och arbete med att minska sitt klimatavtryck.
Mart Ots och Timur Uman är aktuella med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.
Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner kan kopplas till företagsstrategier och på så sätt bli en naturlig del av handelns olika processer utan att för den skull ge avkall på lönsamhetskrav.
Genom intervjuer med organisationer inom handelssektorn har projektet undersökt olika vägar mot minskat klimatavtryck. Målet är att skapa diskussion och uppmärksamhet kring det klimatarbete som pågår i branschen.
Deltar i den efterföljande diskussionen med forskaren gör Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel
Frukostseminariet är ett samarbete med HUI Research.
Varmt välkomna!
Mart Ots och Timur Uman, forskare vid Jönköping International Business School, presenterar den senaste forskningen kring det klimatarbete som pågår i handelsbranschen.
EU:s Green Deal innehåller både bindande målsättningar om ett klimatneutralt EU år 2050 och lagstiftning som möjliggör 55 procents nettominskning av växthusgaser redan 2030. Ny lagstiftning som CSRD och CSDDD ställer därför högre krav på branschens egen informationsinhämtning och arbete med att minska sitt klimatavtryck.
Mart Ots och Timur Uman är aktuella med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Handelns ”Green Deal” – utvecklingen av strategiska styrmedel för handelns klimatåtagande.
Projektet tar sin utgångspunkt i den centrala frågan hur klimatambitioner kan kopplas till företagsstrategier och på så sätt bli en naturlig del av handelns olika processer utan att för den skull ge avkall på lönsamhetskrav.
Genom intervjuer med organisationer inom handelssektorn har projektet undersökt olika vägar mot minskat klimatavtryck. Målet är att skapa diskussion och uppmärksamhet kring det klimatarbete som pågår i branschen.
Deltar i den efterföljande diskussionen med forskaren gör Magnus Nikkarinen, näringspolitisk expert på Svensk Handel.
Frukostseminariet är ett samarbete med HUI Research.
Varmt välkomna!