tisdag 16 november 2021

Handelns dag (fd Handelsrådets dag)

För den som inte kunde komma till Nalen som publik, se evenemanget i efterhand här.

En rykande färsk rapport kring handeln som exportnäring lyfter i klara siffror fram handelsbranschens styrka som stor spelare på exportmarknaden. Statistik presenteras kring exporten för detaljhandelsföretag, partihandelsföretag och e-handlare och försäljning i kedjornas utländska butiker, liksom data för hur många sysselsatta som kan kopplas till exporten.

Rapporten är framtagen av HUI Research på uppdrag av Handelsrådets internationella utskott, och presenteras på Nalen av Jonas Arnberg, HUI Research, med åtföljande diskussion tillsammans med Anneli Kansbod, vd på exporterande möbeltextil- och inredningsföretaget Bemz.
LÄS DEN FÄRSKA EXPORTRAPPORTEN HÄR

AI och plattformsekonomi är två heta ämnen som ges utrymme i programmet.
I detta avsnitt ger Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring vid institutionen för teknik och samhälle på LTH, Lunds universitet, en inblick i sin forskning kring digitalisering, datadrivna marknader och AI, med fokus på tillit, transparens och ansvar.

Direkt från praktiska näringslivet kommer Anna Baecklund, Head of Data Science, Ica Sverige och Sara Thiringer, data scientist, Ica Sverige, att tala om ansvarsfull användning av AI inom handeln.

Under hållbarhetsavsnittet kommer Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige, att tala på temat ”Resan mot det cirkulära IKEA”.
Therése Gerdman, hållbarhetschef på Kährs Group, berättar om hur informationsarbete, externt och internt, kan vara ett vasst verktyg i hållbarhetsarbetet.

En handelsbransch i snabb omställning, där digitalisering är ett nyckelord, kräver nya kompetenser.
Utifrån lång erfarenhet och verksamhet inom svenska detaljhandelsföretag kommer Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager på Stadium, och
Kristina Rylén, HR Manager på KappAhl, att dela med sig om sina tankar kring ämnet.

Dagens moderator är Nisha Besara, statsvetare och skribent med en lång bakgrund inom politik, kultur och medier.

Evenemanget sänds direkt från Nalen i Stockholm, med publik på plats.
LÄNK TILL DIREKTSÄNDNINGEN LÄGGS UPP HÄR PÅ HEMSIDAN UNDER MÅNDAGEN!

Handelsrådets dag har i år 2021 ”ny kostym”: I samråd med stiftarparterna byter denna återkommande branschdag namn till Handelns dag.

Arrangemanget hålls denna gång i november med samma upplägg som under tidigare år: en dag med handeln i fokus, forskningsinsikter, debatt och inspirerande exempel.

Talare

  • /

    Jonas Arnberg

    HUI Research

  • /

    Anna Baecklund

    Anna Baecklund, Head of Data Science, Ica Sverige

  • /

    Johanna Bradley, Stadium

    Attraction and People Development Manager, Stadium

  • /

    Elisabeth Brandt Ygeman

    Första vice ordförande Handelsanställdas förbund

  • /

    Jonas Carlehed, IKEA Sverige

    Hållbarhetschef IKEA Sverige sedan 2015. Dessförinnan lång erfarenhet inom försäljning, ekonomi och marknadsföring på IKEA. Ämnet för dagen "Resan mot cirkulära IKEA 2030 – vår största omställning hittills!"

  • /

    Therése Gerdman, Kährs Group

    Hållbarhetschef på golvföretaget Kährs Group, fram till i somras Marketing and Communication Manager på Inter IKEA.

  • /

    Karin Johansson

    vd Svensk Handel

  • /

    Anneli Kansbod, vd Bemz

    Vd på Bemz som förlänger livet på IKEA-möbler genom att designa nya överdrag till soffor, fåtöljer och matsalsstolar. Bemz är ett snabbväxande företag som når kunder på 42 marknader världen över från kontoret i Stockholm. Anneli Kansbod sitter också i styrelsen för Svensk Digital Handel.

  • /

    Stefan Larsson, Lunds universitet

    Stefan Larsson leder en forskargrupp på LTH vid Lunds universitet inriktad mot digitalisering, datadrivna marknader och AI, med fokus på tillit, transparens och ansvar. Han är jurist, docent i teknik och social förändring och disputerad i såväl rättssociologi som i fysisk planering.

  • /

    Martin Linder

    Förbundsordförande Unionen

  • /

    Kristina Rylén, KappAhl Sverige

    Kristna Rylén är HR Manager, Kappahl Sverige. Utbildad personalvetare med 20 års erfarenhet av strategiskt process- och operationellt HR-arbete.

  • /

    Sara Thiringer

    Sara Thiringer, data scientist, Ica Sverige

  • /

    Mats Johansson, Handelsrådet

    Vd Handelsrådet

  • /

    Nisha Besara, moderator

    Statsvetare och skribent och med bakgrund inom politik, kultur och medier. Tillträder 1 januari 2022 som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef, ledarskapstidning på papper och webb. I skrivande stund vice vd på Rud Pedersen Public Affairs och arbetar med politisk rådgivning till företag och organisationer. Tidigare vd för Unga Klara och kolumnist i Expressen. 2017 vnominerad till Årets moderator.

Välkomna till Nalen!
Handelsrådets vd Mats Johansson hälsar välkomna och ger en kort orientering kring Handelsrådet.

HANDELN – EXPORTNÄRING MED TYNGD
Handeln som exportnäring lyfts fram i en färsk rapport från HUI Research på uppdrag av Handelsrådets internationella utskott.
Färska siffror kring för exporten för detaljhandelsföretag, partihandelsföretag och e-handlare och försäljning i kedjornas utländska butiker presenteras, liksom data för hur många sysselsatta som kan kopplas till exporten.

Rapportens slutsatser presenteras av Jonas Arnberg, HUI Research.
Medverkar gör även Anneli Kansbod, vd Bemz. Mer om hennes medverkan här nedan.

LÄS DEN FÄRSKA EXPORTRAPPORTEN HÄR

FRAMTIDEN I FYRA SPANINGAR
Plattformsföretagens intåg på den svenska handelsmarknaden
Ett nytt handelslandskap håller på att ta form, där digitalisering och ökande e-handel är drivande faktorer. Amazons lansering i Sverige är en av många pusselbitar, som tillsammans banar väg för nya aktörer och ställer krav på förändrade affärsmodeller.

Automatisering/AI
Den digitala transformationen av handeln är i sig inget nytt, men under de senaste åren har den lett till att fler arbetsuppgifter förändrats eller automatiserats. I takt med att handelns företag utvecklar nya arbetssätt uppstår behov av ny teknik, ny kompetens och nya samarbetspartners.

Talare:
Stefan Larsson, docent, institutionen för teknik och samhälle, LTH, Lunds universitet. Se nedan för mer om hans talepunkt.
Anna Baecklund, Head of Data Science, Ica Sverige.
Sara Thiringer, data scientist, Ica Sverige. Se nedan för Anna Baecklunds och Sara Thiringers talepunkt.
Rikard Ingemansson, affärsexpert på H&M-gruppen

Hållbarhetsutmaningen
Kraven på hållbarhet ställs både från kunden, företagen och från samhället. I kombination med coronapandemin, där konsumenter och handelsföretag varit tvungna att lägga om kursen, accelererar förändringstrycket.

Talare:
Thérese Gerdman, hållbarhetschef på Kährs Group
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige

Handelns kompetensförsörjning
Förändringarna ovan påverkar de alla yrkesroller som finns i handeln och ställer krav på kompetensutveckling och kompetensskiften. Då uppstår behov av möjligheter till kompetensutveckling och omställning för dem som redan verkar i handeln. Det ställs också ställs nya krav på de gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar som ska tillgodose handelns framtida kompetensbehov.

Talare:
Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager, Stadium
Kristina Rylén, HR Manager, KappAhl Sverige
Mats Johansson, vd Handelsrådet

Anna Baecklund och Sara Thiringer, Ica Sverige:
”Ansvarsfull AI inom handeln”
Data och AI spelar en allt större roll inom alla sektorer, inte minst handeln. Men insamlingen och användningen av konsumentdata innebär också etiska utmaningar. Vilka möjligheter och risker finns för handeln när det gäller data och AI? Hur kan handeln utveckla ansvarsfull AI som på ett etiskt och hållbart sätt gynnar både konsument och samhälle?

Stefan Larsson:
”Därför är konsumenters tillit viktig för handelns datahantering och AI-utveckling”
Stefan Larsson, som nyligen slutrapporterade det handelsrådsfinansierade projektet om DATA/TRUST, forskar om data, AI och tillit inom såväl handel, sjukvård som robotik.
Baserat på studier om konsumenters förtroende för handelns datainsamling utvecklar han tre råd för att stärka möjligheterna för att handelns utveckling av databeroende AI-verktyg sker på konsumenternas villkor.

Anneli Kansbod, Bemz:
Bemz vd delar med sig av yttiga erfarenheter och tips till det mindre eller mellanstora företaget som vill ge sig in på exportresan, och ger några handfasta idéer för att få svenska handelsföretag växa på exportmarknader.

Kom till Nalen och lyssna på Anneli Kansbod, vd Bemz, på Handelns dag på Nalen 16 november

För den som inte kunde komma till Nalen som publik, se evenemanget i efterhand här.

En rykande färsk rapport kring handeln som exportnäring lyfter i klara siffror fram handelsbranschens styrka som stor spelare på exportmarknaden. Statistik presenteras kring exporten för detaljhandelsföretag, partihandelsföretag och e-handlare och försäljning i kedjornas utländska butiker, liksom data för hur många sysselsatta som kan kopplas till exporten.

Rapporten är framtagen av HUI Research på uppdrag av Handelsrådets internationella utskott, och presenteras på Nalen av Jonas Arnberg, HUI Research, med åtföljande diskussion tillsammans med Anneli Kansbod, vd på exporterande möbeltextil- och inredningsföretaget Bemz.
LÄS DEN FÄRSKA EXPORTRAPPORTEN HÄR

AI och plattformsekonomi är två heta ämnen som ges utrymme i programmet.
I detta avsnitt ger Stefan Larsson, docent i teknik och social förändring vid institutionen för teknik och samhälle på LTH, Lunds universitet, en inblick i sin forskning kring digitalisering, datadrivna marknader och AI, med fokus på tillit, transparens och ansvar.

Direkt från praktiska näringslivet kommer Anna Baecklund, Head of Data Science, Ica Sverige och Sara Thiringer, data scientist, Ica Sverige, att tala om ansvarsfull användning av AI inom handeln.

Under hållbarhetsavsnittet kommer Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige, att tala på temat ”Resan mot det cirkulära IKEA”.
Therése Gerdman, hållbarhetschef på Kährs Group, berättar om hur informationsarbete, externt och internt, kan vara ett vasst verktyg i hållbarhetsarbetet.

En handelsbransch i snabb omställning, där digitalisering är ett nyckelord, kräver nya kompetenser.
Utifrån lång erfarenhet och verksamhet inom svenska detaljhandelsföretag kommer Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager på Stadium, och
Kristina Rylén, HR Manager på KappAhl, att dela med sig om sina tankar kring ämnet.

Dagens moderator är Nisha Besara, statsvetare och skribent med en lång bakgrund inom politik, kultur och medier.

Evenemanget sänds direkt från Nalen i Stockholm, med publik på plats.
LÄNK TILL DIREKTSÄNDNINGEN LÄGGS UPP HÄR PÅ HEMSIDAN UNDER MÅNDAGEN!

Handelsrådets dag har i år 2021 ”ny kostym”: I samråd med stiftarparterna byter denna återkommande branschdag namn till Handelns dag.

Arrangemanget hålls denna gång i november med samma upplägg som under tidigare år: en dag med handeln i fokus, forskningsinsikter, debatt och inspirerande exempel.

  • /

    Jonas Arnberg

    HUI Research

  • /

    Anna Baecklund

    Anna Baecklund, Head of Data Science, Ica Sverige

  • /

    Johanna Bradley, Stadium

    Attraction and People Development Manager, Stadium

  • /

    Elisabeth Brandt Ygeman

    Första vice ordförande Handelsanställdas förbund

  • /

    Jonas Carlehed, IKEA Sverige

    Hållbarhetschef IKEA Sverige sedan 2015. Dessförinnan lång erfarenhet inom försäljning, ekonomi och marknadsföring på IKEA. Ämnet för dagen "Resan mot cirkulära IKEA 2030 – vår största omställning hittills!"

  • /

    Therése Gerdman, Kährs Group

    Hållbarhetschef på golvföretaget Kährs Group, fram till i somras Marketing and Communication Manager på Inter IKEA.

  • /

    Karin Johansson

    vd Svensk Handel

  • /

    Anneli Kansbod, vd Bemz

    Vd på Bemz som förlänger livet på IKEA-möbler genom att designa nya överdrag till soffor, fåtöljer och matsalsstolar. Bemz är ett snabbväxande företag som når kunder på 42 marknader världen över från kontoret i Stockholm. Anneli Kansbod sitter också i styrelsen för Svensk Digital Handel.

  • /

    Stefan Larsson, Lunds universitet

    Stefan Larsson leder en forskargrupp på LTH vid Lunds universitet inriktad mot digitalisering, datadrivna marknader och AI, med fokus på tillit, transparens och ansvar. Han är jurist, docent i teknik och social förändring och disputerad i såväl rättssociologi som i fysisk planering.

  • /

    Martin Linder

    Förbundsordförande Unionen

  • /

    Kristina Rylén, KappAhl Sverige

    Kristna Rylén är HR Manager, Kappahl Sverige. Utbildad personalvetare med 20 års erfarenhet av strategiskt process- och operationellt HR-arbete.

  • /

    Sara Thiringer

    Sara Thiringer, data scientist, Ica Sverige

  • /

    Mats Johansson, Handelsrådet

    Vd Handelsrådet

  • /

    Nisha Besara, moderator

    Statsvetare och skribent och med bakgrund inom politik, kultur och medier. Tillträder 1 januari 2022 som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Chef, ledarskapstidning på papper och webb. I skrivande stund vice vd på Rud Pedersen Public Affairs och arbetar med politisk rådgivning till företag och organisationer. Tidigare vd för Unga Klara och kolumnist i Expressen. 2017 vnominerad till Årets moderator.

Välkomna till Nalen!
Handelsrådets vd Mats Johansson hälsar välkomna och ger en kort orientering kring Handelsrådet.

HANDELN – EXPORTNÄRING MED TYNGD
Handeln som exportnäring lyfts fram i en färsk rapport från HUI Research på uppdrag av Handelsrådets internationella utskott.
Färska siffror kring för exporten för detaljhandelsföretag, partihandelsföretag och e-handlare och försäljning i kedjornas utländska butiker presenteras, liksom data för hur många sysselsatta som kan kopplas till exporten.

Rapportens slutsatser presenteras av Jonas Arnberg, HUI Research.
Medverkar gör även Anneli Kansbod, vd Bemz. Mer om hennes medverkan här nedan.

LÄS DEN FÄRSKA EXPORTRAPPORTEN HÄR

FRAMTIDEN I FYRA SPANINGAR
Plattformsföretagens intåg på den svenska handelsmarknaden
Ett nytt handelslandskap håller på att ta form, där digitalisering och ökande e-handel är drivande faktorer. Amazons lansering i Sverige är en av många pusselbitar, som tillsammans banar väg för nya aktörer och ställer krav på förändrade affärsmodeller.

Automatisering/AI
Den digitala transformationen av handeln är i sig inget nytt, men under de senaste åren har den lett till att fler arbetsuppgifter förändrats eller automatiserats. I takt med att handelns företag utvecklar nya arbetssätt uppstår behov av ny teknik, ny kompetens och nya samarbetspartners.

Talare:
Stefan Larsson, docent, institutionen för teknik och samhälle, LTH, Lunds universitet. Se nedan för mer om hans talepunkt.
Anna Baecklund, Head of Data Science, Ica Sverige.
Sara Thiringer, data scientist, Ica Sverige. Se nedan för Anna Baecklunds och Sara Thiringers talepunkt.
Rikard Ingemansson, affärsexpert på H&M-gruppen

Hållbarhetsutmaningen
Kraven på hållbarhet ställs både från kunden, företagen och från samhället. I kombination med coronapandemin, där konsumenter och handelsföretag varit tvungna att lägga om kursen, accelererar förändringstrycket.

Talare:
Thérese Gerdman, hållbarhetschef på Kährs Group
Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige

Handelns kompetensförsörjning
Förändringarna ovan påverkar de alla yrkesroller som finns i handeln och ställer krav på kompetensutveckling och kompetensskiften. Då uppstår behov av möjligheter till kompetensutveckling och omställning för dem som redan verkar i handeln. Det ställs också ställs nya krav på de gymnasiala och eftergymnasiala utbildningar som ska tillgodose handelns framtida kompetensbehov.

Talare:
Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager, Stadium
Kristina Rylén, HR Manager, KappAhl Sverige
Mats Johansson, vd Handelsrådet

Anna Baecklund och Sara Thiringer, Ica Sverige:
”Ansvarsfull AI inom handeln”
Data och AI spelar en allt större roll inom alla sektorer, inte minst handeln. Men insamlingen och användningen av konsumentdata innebär också etiska utmaningar. Vilka möjligheter och risker finns för handeln när det gäller data och AI? Hur kan handeln utveckla ansvarsfull AI som på ett etiskt och hållbart sätt gynnar både konsument och samhälle?

Stefan Larsson:
”Därför är konsumenters tillit viktig för handelns datahantering och AI-utveckling”
Stefan Larsson, som nyligen slutrapporterade det handelsrådsfinansierade projektet om DATA/TRUST, forskar om data, AI och tillit inom såväl handel, sjukvård som robotik.
Baserat på studier om konsumenters förtroende för handelns datainsamling utvecklar han tre råd för att stärka möjligheterna för att handelns utveckling av databeroende AI-verktyg sker på konsumenternas villkor.

Anneli Kansbod, Bemz:
Bemz vd delar med sig av yttiga erfarenheter och tips till det mindre eller mellanstora företaget som vill ge sig in på exportresan, och ger några handfasta idéer för att få svenska handelsföretag växa på exportmarknader.

Kom till Nalen och lyssna på Anneli Kansbod, vd Bemz, på Handelns dag på Nalen 16 november