torsdag 11 september 2025

E-handelschefer: att förstå en ny marknadsaktör

Välkommen på ett frukostseminarium om e-handelschefer! E-handelschefer har en nyckelroll i handelsföretagen. Trots att rollen blivit allt viktigare finns begränsad kunskap om hur dessa chefer utför sitt arbete.

Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.

Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm, har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.

Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.

Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.

Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.

På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor. Han har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.

Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

VARMT VÄLKOMMEN!

Talare

Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.

Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm,  har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.

Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.

Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.

Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.

På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor.

Andreas Koschnike har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.

Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

VARMT VÄLKOMMEN!

Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.

Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm, har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.

Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.

Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.

Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.

På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor. Han har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.

Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

VARMT VÄLKOMMEN!

Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.

Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm,  har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.

Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.

Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.

Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.

På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor.

Andreas Koschnike har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.

Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

VARMT VÄLKOMMEN!

Anmäl dig här senast 9 september!