torsdag 11 september 2025
E-handelschefer: att förstå en ny marknadsaktör
Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.
Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm, har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.
Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.
Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.
Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.
På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor. Han har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.
Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.
VARMT VÄLKOMMEN!
Talare
Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.
Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm, har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.
Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.
Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.
Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.
På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor.
Andreas Koschnike har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.
Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.
VARMT VÄLKOMMEN!
Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.
Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm, har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.
Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.
Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.
Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.
På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor. Han har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.
Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.
VARMT VÄLKOMMEN!
Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett frukostseminarium där Patrik Stoopendahl, postdoktor vid Lunds universitet, presenterar den senaste forskningen kring e-handelschefer.
Patrik Stoopendahl, Center for Market Studies på Handelshögskolan i Stockholm, har tillsammans med kollegor i en forskargrupp under ledning av professor Christian Fuentes undersökt vad e-handelschefer gör på jobbet, och hur de gör det.
Vad gör e-handelschefer? Vilken kompetens måste de ha? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Vilken position har e-handelschefer i företag idag? Det är några av de frågor som projektet ger svar på. Forskarteamet vill bidra med kunskap så att handelsföretagen kan stödja rollen som e-handelschef i den egna organisationen och utforma kompetensprofiler som också kan användas i rekrytering.
Bland de företag som öppnar upp för forskarna att vara med och intervjua och jobbskugga sina e-handelschefer är bland annat Hööks, Stadium och Lindex. Strax över 20 e-handelschefer deltog genom djupintervjuer.
Det aktuella forskningsprojektet, finansierat av Handelsrådet, går att läsa mer om här.
På seminariet deltar också Andreas Koshnike, e-com advisor.
Andreas Koschnike har över 25 års erfarenhet inom e-handel. Han grundade Caliroots, en av de första internationella webbutikerna för streetwear, och har spelat en viktig roll i utvecklingen av svensk onlinehandel.
Seminariet genomförs i Svensk Handels lokaler på Regeringsgatan 60 i Stockholm, där det bjuds på frukost. För deltagare som ej har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.
VARMT VÄLKOMMEN!