fredag 13 oktober 2023

Växande konsumentreturer – utmaningar och möjligheter

Konsumentreturer har under de senaste åren ökat dramatiskt. Enligt vissa uppskattningar returneras nära 20–30 procent av de varor som köps online. I och med pandemin har e-handeln växt så att det knakar, men hur har pandemin påverkat konsumenters köpbeteende och hur kommer det se ut framöver? Kom och lyssna på Lundaforskaren Stefan Karlsson.

På frukostseminariet presenterar Stefan Karlsson färsk forskning kring den digitala detaljhandeln med fokus på konsumentreturer.

Med ökad e-handel har konsumentreturerna ökat och blivit en växande utmaning för detaljhandeln. Stefan Karlssons pågående forskningsprojekt avser att fungera som underlag för handelsföretag när de skapar strategier för att hantera returer och syftar till att ge ett praktiskt bidrag till den digitala detaljhandeln som står inför betydande förändringar i pandemins kölvatten.

Stefan Karlsson är en disputerad internationell företagsledare inom snabbrörliga konsumentvaror (FMCG), med 25 års erfarenhet av att ha jobbat inom detaljhandelsföretag. Stefan har varit aktiv vid Lunds universitet sedan 2014 och disputerade hösten 2020 med en avhandling om strategiutformning för konsumentreturer inom e-handel.

Medverkar på seminariet gör också Markus Nordlund, från returhanteringsföretaget Easycom. Med lång erfarenhet av både mjukvaruutveckling och logistik jobbar Markus idag som försäljningschef på Easycom. Företaget Easycom hjälper e-handlare och logistikföretag att minska antalet returer och effektivisera sin returhantering.

Seminariet görs med publik på plats i Handelns hus, på Regeringsgatan 60 i Stockholm.

En enklare frukost severas från klockan 08.00.

Seminariet spelas in och läggs ut på Handelsrådets Youtubekanal.

I samarbete med HUI Research.

Frågor om seminariet besvaras av:

William Lindquist
HUI Research
william.lindquist@hui.se
073-835 01 02

Ylva Åkesson
Handelsrådet
ylva.akesson@handelsradet.se

VÄLKOMNA!

Talare

På frukostseminariet presenterar Stefan Karlsson färsk forskning kring den digitala detaljhandeln med fokus på konsumentreturer.

Med ökad e-handel har konsumentreturerna ökat och blivit en växande utmaning för detaljhandeln. Stefan Karlssons pågående forskningsprojekt avser att fungera som underlag för handelsföretag när de skapar strategier för att hantera returer och syftar till att ge ett praktiskt bidrag till den digitala detaljhandeln som står inför betydande förändringar i pandemins kölvatten.

Stefan Karlsson är en disputerad internationell företagsledare inom snabbrörliga konsumentvaror (FMCG), med 25 års erfarenhet av att ha jobbat inom detaljhandelsföretag. Stefan har varit aktiv vid Lunds universitet sedan 2014 och disputerade hösten 2020 med en avhandling om strategiutformning för konsumentreturer inom e-handel.

Medverkar på seminariet gör också Markus Nordlund, från returhanteringsföretaget Easycom. Med lång erfarenhet av både mjukvaruutveckling och logistik jobbar Markus idag som försäljningschef på Easycom. Företaget Easycom hjälper e-handlare och logistikföretag att minska antalet returer och effektivisera sin returhantering.

Seminariet görs med publik på plats i Handelns hus, på Regeringsgatan 60 i Stockholm.

En enklare frukost severas från klockan 08.00.

Seminariet spelas in och läggs ut på Handelsrådets Youtubekanal.

I samarbete med HUI Research.

Frågor om seminariet besvaras av:

William Lindquist
HUI Research
william.lindquist@hui.se
073-835 01 02

Ylva Åkesson
Handelsrådet
ylva.akesson@handelsradet.se

VÄLKOMNA!

På frukostseminariet presenterar Stefan Karlsson färsk forskning kring den digitala detaljhandeln med fokus på konsumentreturer.

Med ökad e-handel har konsumentreturerna ökat och blivit en växande utmaning för detaljhandeln. Stefan Karlssons pågående forskningsprojekt avser att fungera som underlag för handelsföretag när de skapar strategier för att hantera returer och syftar till att ge ett praktiskt bidrag till den digitala detaljhandeln som står inför betydande förändringar i pandemins kölvatten.

Stefan Karlsson är en disputerad internationell företagsledare inom snabbrörliga konsumentvaror (FMCG), med 25 års erfarenhet av att ha jobbat inom detaljhandelsföretag. Stefan har varit aktiv vid Lunds universitet sedan 2014 och disputerade hösten 2020 med en avhandling om strategiutformning för konsumentreturer inom e-handel.

Medverkar på seminariet gör också Markus Nordlund, från returhanteringsföretaget Easycom. Med lång erfarenhet av både mjukvaruutveckling och logistik jobbar Markus idag som försäljningschef på Easycom. Företaget Easycom hjälper e-handlare och logistikföretag att minska antalet returer och effektivisera sin returhantering.

Seminariet görs med publik på plats i Handelns hus, på Regeringsgatan 60 i Stockholm.

En enklare frukost severas från klockan 08.00.

Seminariet spelas in och läggs ut på Handelsrådets Youtubekanal.

I samarbete med HUI Research.

Frågor om seminariet besvaras av:

William Lindquist
HUI Research
william.lindquist@hui.se
073-835 01 02

Ylva Åkesson
Handelsrådet
ylva.akesson@handelsradet.se

VÄLKOMNA!

På frukostseminariet presenterar Stefan Karlsson färsk forskning kring den digitala detaljhandeln med fokus på konsumentreturer.

Med ökad e-handel har konsumentreturerna ökat och blivit en växande utmaning för detaljhandeln. Stefan Karlssons pågående forskningsprojekt avser att fungera som underlag för handelsföretag när de skapar strategier för att hantera returer och syftar till att ge ett praktiskt bidrag till den digitala detaljhandeln som står inför betydande förändringar i pandemins kölvatten.

Stefan Karlsson är en disputerad internationell företagsledare inom snabbrörliga konsumentvaror (FMCG), med 25 års erfarenhet av att ha jobbat inom detaljhandelsföretag. Stefan har varit aktiv vid Lunds universitet sedan 2014 och disputerade hösten 2020 med en avhandling om strategiutformning för konsumentreturer inom e-handel.

Medverkar på seminariet gör också Markus Nordlund, från returhanteringsföretaget Easycom. Med lång erfarenhet av både mjukvaruutveckling och logistik jobbar Markus idag som försäljningschef på Easycom. Företaget Easycom hjälper e-handlare och logistikföretag att minska antalet returer och effektivisera sin returhantering.

Seminariet görs med publik på plats i Handelns hus, på Regeringsgatan 60 i Stockholm.

En enklare frukost severas från klockan 08.00.

Seminariet spelas in och läggs ut på Handelsrådets Youtubekanal.

I samarbete med HUI Research.

Frågor om seminariet besvaras av:

William Lindquist
HUI Research
william.lindquist@hui.se
073-835 01 02

Ylva Åkesson
Handelsrådet
ylva.akesson@handelsradet.se

VÄLKOMNA!

Lyssna på seminariet i efterhand här!