onsdag 26 april 2023
Årets trendspaning i Haparanda: fokus GRÄNShandel

Med oss har vi Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut, som kommer att tala på temat: ”Handelns regionala betydelse vid gränsen”. Med utgångspunkt i sin forskning djupdyker hon i gränshandelns betydelse. Övergripande aspekter, liksom samspelet mellan cityhandeln och externhandeln och place brandning, kommer att beröras.
Utifrån databasen Handelsfakta.se bjuds på aktuella spaningar grundade i statistik med tyngdpunkt på regionen. Konkreta tips på hur statistiken på sajten kan användas i löpande beslutsfattande för den som jobbar i och kring handeln.
• Maarit Nyman-Pitkänen, butikschef på Candy World
• Maria Virtanen, Local Marketing Leader IKEA Haparanda Tornio
• Eija-Sinikka Juho, organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen”, Torneå
delar med sig av sina lokalt förankrade handlarinsikter.
• Halvdagen rymmer också samtal om kompetensförsörjning, och en diskussionspanel.
Evenemanget är kostnadsfritt och sker med publik på plats.
Kaffe och smörgås serveras före evenemangets början.
Tid: 13.00-15.30
Plats: Cape East, Sundholmen 1 Haparanda
Eventet spelas in delvis, för att i efterhand gå att ta del av via Handelsrådets Youtubekanal.
Välkomna med er anmälan!
PS I vår kommer Handelsrådet också att trendspana i Malmö, 17 maj, och i Strömstad 8 juni. Mer info i kalendariet här på hemsidan.
Talare
-
Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut
-
Eija-Sinikka Juho, organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen”, Torneå.
-
Maarit Nyman-Pitkänen, butikschef på Candy World
-
Maria Virtanen, Local Marketing Leader IKEA Haparanda Tornio
-
Emma Gutestam, analytiker och marknadskoordinator på HUI
-
Mats Johansson, vd Handelsrådet
Program:
• Mats Johansson, vd Handelsrådet hälsar välkommen
• Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut
• Emma Gutestam, analytiker och marknadskoordinator på HUI, presenterar databasen Handelsfakta utifrån ett regionalt perspektiv.
• Sötsuget som drar över gränsen
Maarit Nyman-Pitkänen, butikschef på svenskägda Candy World, har en lång erfarenhet av gränshandel på både finska och svenska sidan. Hör henne berätta om dagsläget i en av Europas största godisbutiker, där majoriteten av kunderna är finländare, och om jakten på flerspråkig personal i en glödhet region.
• “Vi måste hitta tillbaka till handelsstaden”
Maria Virtanen är lokalt marknadsansvarig på Ikea i Haparanda, och har sett hur pandemin fick kundunderlaget för möbelvaruhuset att minska med hälften, samtidigt som e-handelsandelen ökade.
Nu har kunderna hittat tillbaka. Varuhusets upptagningområde sträcker sig 90 minuters bilresa bort, men trots att svag svensk krona lockar får inflation och bränslepriser kunderna att tänka till innan de vrider om startnyckeln i bilen.
Maria Virtanen kommer att tala kring gränshandelns betydelse för IKEA Haparanda, fundera kring rekryteringsutmaningar, där bristande språkkunskaper kan sätta käppar i hjulet, och vikten av att Haparanda hittar sin profil som handelsstad och besöksmål.
Maria Virtanen, Local Marketing Leader IKEA Haparanda Tornio
• “Vår största konkurrent är soffan”
Eija-Sinikka Juho är organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen” i finska Torneå. Kom och lyssna på henne när hon talar om kundbeteende efter pandemin, om kompetensförsörjning och om samarbete.
– Tidigare såg vi andra shoppingcentrum som våra främsta konkurrenter. Så är det inte nu, nu är största konkurrenten soffan. Kunderna har under pandemin upptäckt hur bekvämt det är att stanna hemma. Så nu försöker vi, tillsammans med andra aktörer, på båda sidor om gränsen, få kunderna att resa hit. För det är konceptet tvillingstaden som är största attraktionen här, Torneå är inget utan Haparanda och vice versa.
Eija-Sinikka Juho, organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen”, Torneå.
• Avslutande diskussionspanel
Programmet fylls på underhand under våren!
Med oss har vi Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut, som kommer att tala på temat: ”Handelns regionala betydelse vid gränsen”. Med utgångspunkt i sin forskning djupdyker hon i gränshandelns betydelse. Övergripande aspekter, liksom samspelet mellan cityhandeln och externhandeln och place brandning, kommer att beröras.
Utifrån databasen Handelsfakta.se bjuds på aktuella spaningar grundade i statistik med tyngdpunkt på regionen. Konkreta tips på hur statistiken på sajten kan användas i löpande beslutsfattande för den som jobbar i och kring handeln.
• Maarit Nyman-Pitkänen, butikschef på Candy World
• Maria Virtanen, Local Marketing Leader IKEA Haparanda Tornio
• Eija-Sinikka Juho, organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen”, Torneå
delar med sig av sina lokalt förankrade handlarinsikter.
• Halvdagen rymmer också samtal om kompetensförsörjning, och en diskussionspanel.
Evenemanget är kostnadsfritt och sker med publik på plats.
Kaffe och smörgås serveras före evenemangets början.
Tid: 13.00-15.30
Plats: Cape East, Sundholmen 1 Haparanda
Eventet spelas in delvis, för att i efterhand gå att ta del av via Handelsrådets Youtubekanal.
Välkomna med er anmälan!
PS I vår kommer Handelsrådet också att trendspana i Malmö, 17 maj, och i Strömstad 8 juni. Mer info i kalendariet här på hemsidan.
-
Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut
-
Eija-Sinikka Juho, organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen”, Torneå.
-
Maarit Nyman-Pitkänen, butikschef på Candy World
-
Maria Virtanen, Local Marketing Leader IKEA Haparanda Tornio
-
Emma Gutestam, analytiker och marknadskoordinator på HUI
-
Mats Johansson, vd Handelsrådet
Program:
• Mats Johansson, vd Handelsrådet hälsar välkommen
• Oana Mihaescu, forskningschef på Handelns Forskningsinstitut
• Emma Gutestam, analytiker och marknadskoordinator på HUI, presenterar databasen Handelsfakta utifrån ett regionalt perspektiv.
• Sötsuget som drar över gränsen
Maarit Nyman-Pitkänen, butikschef på svenskägda Candy World, har en lång erfarenhet av gränshandel på både finska och svenska sidan. Hör henne berätta om dagsläget i en av Europas största godisbutiker, där majoriteten av kunderna är finländare, och om jakten på flerspråkig personal i en glödhet region.
• “Vi måste hitta tillbaka till handelsstaden”
Maria Virtanen är lokalt marknadsansvarig på Ikea i Haparanda, och har sett hur pandemin fick kundunderlaget för möbelvaruhuset att minska med hälften, samtidigt som e-handelsandelen ökade.
Nu har kunderna hittat tillbaka. Varuhusets upptagningområde sträcker sig 90 minuters bilresa bort, men trots att svag svensk krona lockar får inflation och bränslepriser kunderna att tänka till innan de vrider om startnyckeln i bilen.
Maria Virtanen kommer att tala kring gränshandelns betydelse för IKEA Haparanda, fundera kring rekryteringsutmaningar, där bristande språkkunskaper kan sätta käppar i hjulet, och vikten av att Haparanda hittar sin profil som handelsstad och besöksmål.
Maria Virtanen, Local Marketing Leader IKEA Haparanda Tornio
• “Vår största konkurrent är soffan”
Eija-Sinikka Juho är organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen” i finska Torneå. Kom och lyssna på henne när hon talar om kundbeteende efter pandemin, om kompetensförsörjning och om samarbete.
– Tidigare såg vi andra shoppingcentrum som våra främsta konkurrenter. Så är det inte nu, nu är största konkurrenten soffan. Kunderna har under pandemin upptäckt hur bekvämt det är att stanna hemma. Så nu försöker vi, tillsammans med andra aktörer, på båda sidor om gränsen, få kunderna att resa hit. För det är konceptet tvillingstaden som är största attraktionen här, Torneå är inget utan Haparanda och vice versa.
Eija-Sinikka Juho, organisationschef på köpcentrumet “Rajalla på gränsen”, Torneå.
• Avslutande diskussionspanel
Programmet fylls på underhand under våren!