måndag 25 november 2024
Ny laguppställning för Handelns ekonomiska råd
Nationalekonom Cecilia Hermansson är ny ordförande i Handelns ekonomiska råd. Hon är docent och forskare i fastighetsekonomi och finans på KTH.
Helt ny medlem i rådet är Lundaprofessor Ulf Johansson.
–Jag ser fram emot att leda Handelns ekonomiska råds arbete i en tid när behovet av analys är särskilt stort och handeln möter både konjunkturella och strukturella utmaningar, säger Cecilia Hermansson.
Hon har varit medlem av Handelns ekonomiska råd sedan 2019, och tar nu över ordförandeskapet från Mats Bergman som suttit med i rådet sedan starten.
–Mats Bergman har under åtta år varit en drivande kraft i etablerandet av Handelns ekonomiska råd. Tack vare hans engagemang står rådet nu på en stadig grund och kan fortsätta sprida kunskap och insikt om handelns betydelse för samhället, säger Mats Johansson, vd på Handelsrådet.
Helt ny i rådet är Ulf Johansson, professor på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet och tillika föreståndare för Centrum för handelsforskning därstädes. Han beskriver sin roll i rådet som ”ett hedersuppdrag”.
–Handeln står under ett stort omvandlings- och förnyelsetryck, vilket kommer att kräva mycket av handelsföretagens ledningar och medarbetare. Förhoppningsvis kan forskning och initiativ från aktörer som Handelns ekonomiska råd ge input som är värdefull i omvandlingsprocessen, säger han.
Cecilia Hermansson avslutar i positiva tongångar, med utgångspunkt i rådets tidigare rapporter:
–Den svenska handeln utmärks av god servicekvalitet, stark produktivitetstillväxt, hållbarhetsfokus och hög innovationsförmåga, något som underlättar när den globala konkurrensen tilltar.
Fakta:
Ekonomiska rådet består av
- Cecilia Hermansson, ordförande. Nationalekonom från Handelshögskolan i Stockholm. Hon disputerade 2015 på KTH där hon idag forskar och undervisar inom fastighetsekonomi och finans. Cecilia Hermansson är flitig anlitad i media kring analyser av konjunktur och fastighetsfrågor.
- Håkan Frisén, tidigare prognoschef SEB.
- Ulf Johansson, professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan, Lunds universitet, och tillika föreståndare för Centrum för handelsforskning.
- Elin Nilsson, docent på Handelshögskolan vid Umeå Universitet. Hon forskar och undervisar inom marknadsföring och konsumentbeteende med en stark förankring i detaljhandel, butiksval och digital interaktion.
Läs mer om Handelns ekonomiska råd och ta del av rådets rapporter här.