I dagens städer finns ett större antal små lätta lastbilar än som behövs och många av dessa används för varudistribution inom handeln. En minskad mängd av dessa fordon skulle kunna minska mängden koldioxidutsläpp och lämna utrymme åt annat i staden.
Namn: Niklas Arvidsson
År: 2014
Typ: Post doc
Post doc.-stipendiaten Niklas Arvidsson, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, menar att det finns en lösning på detta dilemma.
– Min forskning går ut på att studera och testa ett system där bussar i kombination med mindre fordon som cyklar och segways används för att leverera paketgods, säger Niklas. Enligt beräkningar skulle detta kunna ha goda effekter för både ekonomi, miljö samt trängseln i staden och vi kommer att göra simuleringar för att testa dessa idéer.
Idén är att bussarna hämtar upp gods utanför staden och kör in till staden, på bussen finns även de mindre lastbärarna, såsom små förpackade trailers, som lätt kopplas till exempelvis cyklar och segways. Personerna som ska lämna ut varorna finns i city och möter upp bussen och kör ut den sista biten till kunden. Bussen fungerar sedan under dagen som en mobil distributionscentral medan flera olika personer levererar varorna till olika kunder.
– Det finns mycket att vinna på att denna så kallade ”last mile” distribution inte görs med fordon som släpper ut mycket koldioxid, säger Niklas. Vi kallar systemet för Bus Rapid Distribution (BRD) med en blinkning till Bus Rapid Transit (BRT) som kan liknas vid våra stombusslinjer som bygger på att bussarna ska kunna ta sig fram effektivt bland annat genom hög andel bussfiler på körsträckorna.