Att utveckla hållbara affärsstrategier är nödvändigt för att säkra vår framtid. Men forskningen kring företagsstrategier och hållbarhetsfrågor är eftersatt. Det behövs mer empirisk och praktisk forskning som hjälper företagen.
Namn: Niklas Egels Zandén
År: 2011
Typ: Post doc
![](https://handelsradet.se/app/uploads/2011/08/niklas-zanden.jpg)
Niklas Egels Zandén, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, kommer att ta sig an dessa problemställningar och genom att närstudera ett antal detaljhandelsföretag skapa en bättre förståelse för hur dessa integrerar hållbarhetsfrågor i sina affärsstrategier.
– Studien kommer att fokusera på hur strategier görs, säger Niklas. Jag kommer att inkludera både ett ”uppifrån-och-ned”- och ett ”nedifrån-och-upp”-perspektiv för att se vad som lämpar sig bäst i olika situationer.
Genom att sätta hållbarhetsfrågor i centrum och göra en empirisk undersökning ute på företag samt inte bara prata med företagsledningen när det gäller strategifrågor ska studien fylla tidigare kunskapsluckor.