Boken Digital marknadsföring beskriver med aktuell forskning och praktiska exempel hur digitaliseringen kan göra företags marknadsföring mer pricksäker. Med ny teknik och rätt kunskap kan marknadsföringen skräddarsys till både individer och situationer. Dessutom kan en ökad konsumentmedverkan leda till fler nöjda och lojala kunder. Boken passar såväl praktiker som studenter på universitet och högskola.
Fristående rapport
The value of mobile marketing for consumers and retailers: a literature reviewRoger Ström och Martin Vendel (2012). KTH.
Med ny digital teknik kan marknadsföring skräddarsys efter individ och situation och bli mycket pricksäker. Konsumenter kan dessutom delta i och påverka företags marknadsföring, vilket innebär både utmaningar och möjligheter. Boken Digital marknadsföring beskriver med aktuell forskning och praktiska exempel hur digitaliseringen tar företags marknadsföring till en ny nivå. Stort fokus ligger på mobil marknadsföring, sociala medier och lojalitetsprogram. Extra vikt fästs på detaljhandeln och co-creation mellan konsumenter och företag. Boken kan användas på universitet, högskola, KY-utbildningar, utbildningsföretag och internutbildningar så väl som vid självstudier.
Författarna Roger Ström och Martin Vendel har lång och praktisk erfarenhet i kombination med forskning på bland annat Högskolan i Halmstad och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Deras kunskaper inom företagsekonomi och teknik kombineras och ligger till grund för hur ämnet behandlas.
(texten är hämtad från sammanfattningen av boken)
Akademisk artikel
Mobile marketing: A literature review on its value for consumers and retailers
Roger Ström, Martin Vendel och John Bredican (2014). Journal of Retailing and Consumer Services. Vol 21, Issue 6, November, Pp 1001–1012.
Bok
Digital marknadsföring
Ström och Vendel (2015). Sanoma Utbildning.