Digitalisering i handeln medför en omfattande strukturomvandling för branschen. Det påverkar bland annat företagens affärsmodeller, hur konsumenter handlar, de anställdas vardag, handelns fysiska närvaro i stadsmiljön och branschens framtida kompetensbehov.
I denna publikation har vi samlat forskningsresultat från tio forskningsprojekt som Handelsrådet har finansierat på temat digitalisering. Innehållet sammanfattar de rapporter forskarna har skrivit och som har utkommit under åren 2016 och 2017. Skriften inleds med en reflektion av journalisten och författaren Urban Lindstedt. I slutet finns tips på vidare läsning och referenser för den som vill veta mer.
Innehåll
Den digitala handelns olika dimensioner – Urban Lindstedt
Forskningsprojekt – projektledare:
Blanda rätt – optimal mix av marknadskanaler inom detaljhandeln – Claes Hultman
Dataanalys för ökad kundförståelse – Ulf Johansson
Mat på nätet – e-handelns distributionssystem och affärsmodeller – Frans Prenkert
Handeln rustar for multikanal – Jens Hultman
Kundens kanal(k)val i detaljhandeln – paradigmskifte i konsumenternas köpbeteenden – Åsa Wallström
Handelns digitalisering och förändrade affärer – Anna Jonsson
Konsumentreturer i digital handel – Daniel Hellström
Mobilapplikationer inom dagligvaruhandeln – Mart Ots
Att synas på nätet – visuell marknadsföring i digitala och fysiska butiker – Hanna Berg
Shopping och sociala relationer på Facebook – Hanna Wittrock
Referenser och vidare läsning