fredag 25 oktober 2024

Det uppkopplade servicemötet – arbete och lärande

Digitaliseringen har förändrat både butikssäljarens roll och vilka kompetenser som krävs för arbetet. Forskarseminarium med Charlotte Arkenback Sundström och en efterföljande diskussion med Mattias Liljenberg, logistik- och IT-chef på MQ Marqet.

De uppkopplade kundmötena har skapat nya behov när det gäller säljarnas utbildning, lärande och arbetssätt. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att möta den fortsatta digitala utvecklingen.

På frukostseminariet presenterar Charlotte Arkenback-Sundström sin forskning kring butikssäljarens roll och kompetenser i det uppkopplade servicemötet.

I serviceyrken är det personliga mötet med kunder och gäster en del av yrkespraktiken, när arbetsplatsen digitaliseras utmanas och förändras det analoga personliga mötet. Med detaljhandeln som exempel undersöker Charlotte i sin forskning dels hur digitaliseringen förändrar butikssäljares arbete med det personliga kundmötet, dels hur  informationsteknologi (IT) och digitala innovationer förändrar arbetsbaserad utbildning för butikssäljare. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att på bästa sätt möta den fortsatta digitala utvecklingen som involverar samarbete med exempelvis artificiell intelligens (AI).

För att belysa hur arbete och lärande i det uppkopplade servicemötet kan gå till i praktiken kommer ämnet att diskuteras tillsammans med Mattias Liljenberg, logistik- och IT-chef på MQ Marqet.

Om Charlotte Arkenback-Sundström

Charlotte Arkenback-Sundström är fil.dr. och universitetsadjunkt vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen ”Workplace Learning in Interactive Service Work: Coming to Practise Differently in the Connected Service Encounter”.

Charlottes forskningsintresse rör lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad servicesektor. Hennes forskningsområde är digitaliseringen av servicearbete med särskilt fokus på hur IT, digital innovation och AI förändrar servicearbete, lärande och kompetenser i detaljhandeln.

Läs om hennes forskargärning med koppling till Handelsrådet här.

Anmälan till seminariet sker senast den 23 oktober.

Seminariet är ett samarbete med HUI Research.

För deltagare som inte har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Välkommen!

Talare

De uppkopplade kundmötena har skapat nya behov när det gäller säljarnas utbildning, lärande och arbetssätt. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att möta den fortsatta digitala utvecklingen.

På frukostseminariet presenterar Charlotte Arkenback-Sundström sin forskning kring butikssäljarens roll och kompetenser i det uppkopplade servicemötet.

I serviceyrken är det personliga mötet med kunder och gäster en del av yrkespraktiken, när arbetsplatsen digitaliseras utmanas och förändras det analoga personliga mötet. Med detaljhandeln som exempel undersöker Charlotte i sin forskning dels hur digitaliseringen förändrar butikssäljares arbete med det personliga kundmötet, dels hur  informationsteknologi (IT) och digitala innovationer förändrar arbetsbaserad utbildning för butikssäljare. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att på bästa sätt möta den fortsatta digitala utvecklingen som involverar samarbete med exempelvis artificiell intelligens (AI).

För att belysa hur arbete och lärande i det uppkopplade servicemötet kan gå till i praktiken kommer ämnet att diskuteras tillsammans med Mattias Liljenberg, logistik- och IT-chef på MQ Marqet.

Om Charlotte Arkenback-Sundström

Charlotte Arkenback-Sundström är fil.dr. och universitetsadjunkt vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen ”Workplace Learning in Interactive Service Work: Coming to Practise Differently in the Connected Service Encounter”.

Charlottes forskningsintresse rör lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad servicesektor. Hennes forskningsområde är digitaliseringen av servicearbete med särskilt fokus på hur IT, digital innovation och AI förändrar servicearbete, lärande och kompetenser i detaljhandeln.

Läs om hennes forskargärning med koppling till Handelsrådet här.

Anmälan till seminariet sker senast den 23 oktober.

Seminariet är ett samarbete med HUI Research.

För deltagare som inte har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Välkommen!

De uppkopplade kundmötena har skapat nya behov när det gäller säljarnas utbildning, lärande och arbetssätt. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att möta den fortsatta digitala utvecklingen.

På frukostseminariet presenterar Charlotte Arkenback-Sundström sin forskning kring butikssäljarens roll och kompetenser i det uppkopplade servicemötet.

I serviceyrken är det personliga mötet med kunder och gäster en del av yrkespraktiken, när arbetsplatsen digitaliseras utmanas och förändras det analoga personliga mötet. Med detaljhandeln som exempel undersöker Charlotte i sin forskning dels hur digitaliseringen förändrar butikssäljares arbete med det personliga kundmötet, dels hur  informationsteknologi (IT) och digitala innovationer förändrar arbetsbaserad utbildning för butikssäljare. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att på bästa sätt möta den fortsatta digitala utvecklingen som involverar samarbete med exempelvis artificiell intelligens (AI).

För att belysa hur arbete och lärande i det uppkopplade servicemötet kan gå till i praktiken kommer ämnet att diskuteras tillsammans med Mattias Liljenberg, logistik- och IT-chef på MQ Marqet.

Om Charlotte Arkenback-Sundström

Charlotte Arkenback-Sundström är fil.dr. och universitetsadjunkt vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen ”Workplace Learning in Interactive Service Work: Coming to Practise Differently in the Connected Service Encounter”.

Charlottes forskningsintresse rör lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad servicesektor. Hennes forskningsområde är digitaliseringen av servicearbete med särskilt fokus på hur IT, digital innovation och AI förändrar servicearbete, lärande och kompetenser i detaljhandeln.

Läs om hennes forskargärning med koppling till Handelsrådet här.

Anmälan till seminariet sker senast den 23 oktober.

Seminariet är ett samarbete med HUI Research.

För deltagare som inte har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Välkommen!

De uppkopplade kundmötena har skapat nya behov när det gäller säljarnas utbildning, lärande och arbetssätt. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att möta den fortsatta digitala utvecklingen.

På frukostseminariet presenterar Charlotte Arkenback-Sundström sin forskning kring butikssäljarens roll och kompetenser i det uppkopplade servicemötet.

I serviceyrken är det personliga mötet med kunder och gäster en del av yrkespraktiken, när arbetsplatsen digitaliseras utmanas och förändras det analoga personliga mötet. Med detaljhandeln som exempel undersöker Charlotte i sin forskning dels hur digitaliseringen förändrar butikssäljares arbete med det personliga kundmötet, dels hur  informationsteknologi (IT) och digitala innovationer förändrar arbetsbaserad utbildning för butikssäljare. Förändringarna väcker frågor om hur personalens kompetensutveckling kan förbättras för att på bästa sätt möta den fortsatta digitala utvecklingen som involverar samarbete med exempelvis artificiell intelligens (AI).

För att belysa hur arbete och lärande i det uppkopplade servicemötet kan gå till i praktiken kommer ämnet att diskuteras tillsammans med Mattias Liljenberg, logistik- och IT-chef på MQ Marqet.

Om Charlotte Arkenback-Sundström

Charlotte Arkenback-Sundström är fil.dr. och universitetsadjunkt vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik på Göteborgs universitet. Hon disputerade 2022 med avhandlingen ”Workplace Learning in Interactive Service Work: Coming to Practise Differently in the Connected Service Encounter”.

Charlottes forskningsintresse rör lärande, interaktion och kunskap i en digitaliserad servicesektor. Hennes forskningsområde är digitaliseringen av servicearbete med särskilt fokus på hur IT, digital innovation och AI förändrar servicearbete, lärande och kompetenser i detaljhandeln.

Läs om hennes forskargärning med koppling till Handelsrådet här.

Anmälan till seminariet sker senast den 23 oktober.

Seminariet är ett samarbete med HUI Research.

För deltagare som inte har möjlighet att närvara fysiskt kommer eventet att spelas in och finnas tillgängligt i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Välkommen!

Ta del av seminariet i efterhand här!