torsdag 20 mars 2025

Den uppmärksammade kunden

Forskarfrukost med Magnus Söderlund, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, kring vad ögonkontakt och uppmärksamhet gör för kunder och medarbetare i fysisk butik.

Vi människor är sociala varelser och det innebär att vi är känsliga för hur vi blir uppmärksammade av andra.

Forskning inom detta område (på engelska: social attention) visar till exempel att även ytliga former av ouppmärksamhet och uppmärksamhet från andra, som när någon väljer att ha eller att inte ha kort ögonkontakt med oss, kan få såväl omedelbara emotionella konsekvenser som närmast existentiella effekter.

På det här frukostmötet görs ett försök – med hjälp av resultat från ett antal färska studier – att översätta vad känsligheten för andras uppmärksamhet innebär för kunder som möter medarbetare i en fysisk butik och digitala serviceagenter på en skärm.

Förmedlar forskningsresultaten gör Magnus Söderlund, professor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

Seminariet är ett samarbete med Retail House.

Varmt välkomna!

 

Talare

Vi människor är sociala varelser och det innebär att vi är känsliga för hur vi blir uppmärksammade av andra.

Forskning inom detta område (på engelska: social attention) visar till exempel att även ytliga former av ouppmärksamhet och uppmärksamhet från andra, som när någon väljer att ha eller att inte ha kort ögonkontakt med oss, kan få såväl omedelbara emotionella konsekvenser som närmast existentiella effekter.

På det här frukostmötet görs ett försök – med hjälp av resultat från ett antal färska studier – att översätta vad känsligheten för andras uppmärksamhet innebär för kunder som möter medarbetare i en fysisk butik och digitala serviceagenter på en skärm.

Förmedlar forskningsresultaten gör Magnus Söderlund, professor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

Seminariet är ett samarbete med Retail House.

Varmt välkomna!

 

Vi människor är sociala varelser och det innebär att vi är känsliga för hur vi blir uppmärksammade av andra.

Forskning inom detta område (på engelska: social attention) visar till exempel att även ytliga former av ouppmärksamhet och uppmärksamhet från andra, som när någon väljer att ha eller att inte ha kort ögonkontakt med oss, kan få såväl omedelbara emotionella konsekvenser som närmast existentiella effekter.

På det här frukostmötet görs ett försök – med hjälp av resultat från ett antal färska studier – att översätta vad känsligheten för andras uppmärksamhet innebär för kunder som möter medarbetare i en fysisk butik och digitala serviceagenter på en skärm.

Förmedlar forskningsresultaten gör Magnus Söderlund, professor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

Seminariet är ett samarbete med Retail House.

Varmt välkomna!

 

Vi människor är sociala varelser och det innebär att vi är känsliga för hur vi blir uppmärksammade av andra.

Forskning inom detta område (på engelska: social attention) visar till exempel att även ytliga former av ouppmärksamhet och uppmärksamhet från andra, som när någon väljer att ha eller att inte ha kort ögonkontakt med oss, kan få såväl omedelbara emotionella konsekvenser som närmast existentiella effekter.

På det här frukostmötet görs ett försök – med hjälp av resultat från ett antal färska studier – att översätta vad känsligheten för andras uppmärksamhet innebär för kunder som möter medarbetare i en fysisk butik och digitala serviceagenter på en skärm.

Förmedlar forskningsresultaten gör Magnus Söderlund, professor i företagsekonomi med inriktning mot marknadsföring vid Handelshögskolan i Stockholm.

Seminariet är ett samarbete med Retail House.

Varmt välkomna!

 

Anmäl dig här!