fredag 13 november 2020
Bakgrundsmusikens effekter
Lyssna på webbinariet i efterhand här.
Ta del av presentationen här: handelsrådet_daunfeldt_201111 PDF.
Bakgrundsmusikens effekter på personal och försäljning
Hur påverkas konsumenterna på en marknadsplats av vem som styr musiken? Vad händer med försäljningen om personalen bestämmer vad som spelas? Temat är musik i butik.
Handelsrådet och HUI Research bjuder in till ett direktsänt webbinarium där Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och forskningschef på Handelns Forskningsinstitut, berättar om två storskaliga fältexperiment. Fokus ligger på konsekvenserna av att butikspersonalen i högre utsträckning får påverka den musik som spelas i butiken.
Medverkar gör också Ola Sars, vd på Soundtrack Your Brand, som varit med och gjort fältexperiment ute i butik.
Sven-Olov Daunfeldt diskuterar under den direktsända timmen hur personalen i butiken i regel har vitt skilda uppfattningar om hur musiken upplevs, hur valet av bakgrundsmusik kan ha en stor inverkan på den upplevda arbetsmiljön och den affärsmässiga risk som finns med att låta personalen styra vad som spelas. Ola Sars talar om hur man kan anpassa sin musik-upplevelse till sitt varumärke, sin önskade butiksupplevelse samt sitt arbetssätt, så att musik blir enkelt och effektivt.
Sven-Olov Daunfeldt är professor och forskningschef vid Handelns Forskningsinstitut. Hans forskning är inriktad mot entreprenörskap och företagsutveckling – med ett fokus på frågor av betydelse för de arbetskraftsintensiva tjänsteföretagen. Projektet Bakgrundsmusikens effekter finansieras av Handelsrådet.
Läs mer om projektet här.
Seminariet genomförs digitalt via Zoom, en lyssningslänk kommer att skickas ut två dagar före webbinariet. Det finns möjlighet att ställa frågor under sändningen.
Frågor om seminariet besvaras av:
Joakim Wirén, HUI Research
joakim.wiren@hui.se
070-147 66 56
eller
Ylva Åkesson, Handelsrådet
ylva.akesson@handelsradet.se
Vi syns på webben!