måndag 20 november 2023
Från ord till bord
Syftet med det pågående forskningsprojektet ”Från ord till bord” vid Högskolan i Kristianstad är att bidra med kunskap om hur svenska konsumenter orienterar sig kring val mellan livsmedel märkta ’Från Sverige’ och importerade alternativ. Detta för att bättre förstå hur konsumenter kan gå från ord till handling och välja mer lokala och hållbara inköp av livsmedel.
Hållbarhet har fått allt större fokus, vilket har lett till att frågor som klimat, hälsa, rättvisa och djurhållning i allt större utsträckning påverkar hur konsumenter förhåller sig till livsmedel.
Projektet är ett samverkansprojekt på initiativ av Svenskmärkning AB som är ett branschägt företag (ägare är LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel) som står bakom produktmärkningarna ”Från Sverige”, ”Kött från Sverige” och ”Mjölk från Sverige”. Svenskmärkning AB är intresserade av att få en djupare förståelse för hur man kan få svenska konsumenter att gå ’från ord till bord’. Projektets metod bygger på en kvalitativ ansats.
Frågeställningarna berör bland annat: Hur orienterar sig hushåll och konsumenter i frågor som rör inköp och inköpsval av svenskmärkta produkter och vilka mervärden skapas av ursprungsmärkning? Hur tolkas svenskmärkning bland konsumenter och hushåll, och hur vägs ursprung mot andra inköpskriterier som smak, tillgänglighet, pris och utseende?
Läs mer om om Jens Hultmans pågående forskningsprojekt här ”Från ord till bord” här.
Seminariet sker i samarbete med Retail House.
VÄLKOMNA!
Talare
VÄLKOMNA!
Syftet med det pågående forskningsprojektet ”Från ord till bord” vid Högskolan i Kristianstad är att bidra med kunskap om hur svenska konsumenter orienterar sig kring val mellan livsmedel märkta ’Från Sverige’ och importerade alternativ. Detta för att bättre förstå hur konsumenter kan gå från ord till handling och välja mer lokala och hållbara inköp av livsmedel.
Hållbarhet har fått allt större fokus, vilket har lett till att frågor som klimat, hälsa, rättvisa och djurhållning i allt större utsträckning påverkar hur konsumenter förhåller sig till livsmedel.
Projektet är ett samverkansprojekt på initiativ av Svenskmärkning AB som är ett branschägt företag (ägare är LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel) som står bakom produktmärkningarna ”Från Sverige”, ”Kött från Sverige” och ”Mjölk från Sverige”. Svenskmärkning AB är intresserade av att få en djupare förståelse för hur man kan få svenska konsumenter att gå ’från ord till bord’. Projektets metod bygger på en kvalitativ ansats.
Frågeställningarna berör bland annat: Hur orienterar sig hushåll och konsumenter i frågor som rör inköp och inköpsval av svenskmärkta produkter och vilka mervärden skapas av ursprungsmärkning? Hur tolkas svenskmärkning bland konsumenter och hushåll, och hur vägs ursprung mot andra inköpskriterier som smak, tillgänglighet, pris och utseende?
Läs mer om om Jens Hultmans pågående forskningsprojekt här ”Från ord till bord” här.
Seminariet sker i samarbete med Retail House.
VÄLKOMNA!
VÄLKOMNA!