onsdag 1 juni 2022
Trendspaning – ljudet som gör skillnad i butiken
Se sändningen i efterhand här.
Dags för årets andra omgång av Handelsrådets trendspaning.
Fokus ligger återigen på den fysiska butiken, denna gång på arbetsmiljö och brottsprevention.
Parallellt med direktsändningen välkomnas publik. Den som kommer till KTH får möjlighet att pröva den virtuella butiksmiljö som används i forskningsprojektet.
Det Handelsrådsaktuella forskningsprojektet ”Välklingande butiksvaror” presenteras av forskare Kjetil Falkenberg.
Medverkar gör:
• Kjetil Falkenberg, forskare och docent, KTH
• Emelie Stuxberg Staël von Holstein, ansvarig för måltidsupplevelsen, Ica Sverige
• Per Geijer, säkerhetschef, Svensk Handel
Kjetil och hans team är mitt i ett Handelsrådsfinansierat forskningsprojekt där kunder och butiksmedarbetare agerar i en virtuell butik för att undersöka hur sonifiering, ljuddesign och ljudsättning kan fungera för bättre arbetsmiljö och som ett alternativ till traditionella övervakningssystem.
Kjetil Falkenbergs forskning inriktar sig på hur musikteknologi kan berika människor tillvaro. Han har en bakgrund inom pedagogik, musikvetenskap och musikteknologi och är själv hobbymusiker.
Läs om Kjetil Falkenbergs forskningsprojekt ”Välklingande-butiksvaror”.
Lyssna på podden Forskarmötet med Kjetil Falkenberg.