fredag 4 februari 2022
Utbildningssamverkan bransch och högskola
En webbsänd förmiddag som fokuserar på samverkan mellan handeln och högre utbildning.
Vi får lyssna till representanter för Karlstad universitet och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm som berättar om hur de arbetar för att utveckla relevanta utbildningar i samverkan med företag.
Sedan ett antal år tillbaka sker en omfattande och accelererande strukturomvandling i handeln till följd av att stora delar av dess funktion digitaliseras. Den digitala transformationen bidrar både med möjligheter att nå nya marknader och utmaningar exempelvis gällande hållbarhet.
I och med denna utveckling uppstår behov av kompetensutveckling för befintliga medarbetare och samtidigt som handeln har ett ökande behov av att rekrytera medarbetare med högre utbildning.
För att locka studenter till branschen, men också för att stötta utbildningsanordnare att skapa relevanta utbildningar, krävs samarbete mellan handelns företag och akademin. Vilken typ av samarbete leder till win-win för alla parter? Finns det nya modeller för samverkan som kan inspirera andra?
Medverkande:
• Bodil Sandén, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Lisa Johnsson, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Björn Thuresson, KTH
• Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager på Stadium
• Kristina Rylén, HR Manager på KappAhl Sverige
• Siri Wikander, moderator
Arrangör: Handelsrådet och Hakon Swenson Stiftelsen
Varmt välkomna!
Talare
En webbsänd förmiddag som fokuserar på samverkan mellan handeln och högre utbildning.
Vi får lyssna till representanter för Karlstad universitet och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm som berättar om hur de arbetar för att utveckla relevanta utbildningar i samverkan med företag.
Sedan ett antal år tillbaka sker en omfattande och accelererande strukturomvandling i handeln till följd av att stora delar av dess funktion digitaliseras. Den digitala transformationen bidrar både med möjligheter att nå nya marknader och utmaningar exempelvis gällande hållbarhet.
I och med denna utveckling uppstår behov av kompetensutveckling för befintliga medarbetare och samtidigt som handeln har ett ökande behov av att rekrytera medarbetare med högre utbildning.
För att locka studenter till branschen, men också för att stötta utbildningsanordnare att skapa relevanta utbildningar, krävs samarbete mellan handelns företag och akademin. Vilken typ av samarbete leder till win-win för alla parter? Finns det nya modeller för samverkan som kan inspirera andra?
Medverkande:
• Bodil Sandén, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Lisa Johnsson, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Björn Thuresson, KTH
• Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager på Stadium
• Kristina Rylén, HR Manager på KappAhl Sverige
• Siri Wikander (moderator)
Arrangör: Handelsrådet och Hakon Swenson Stiftelsen
Varmt välkomna!
En webbsänd förmiddag som fokuserar på samverkan mellan handeln och högre utbildning.
Vi får lyssna till representanter för Karlstad universitet och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm som berättar om hur de arbetar för att utveckla relevanta utbildningar i samverkan med företag.
Sedan ett antal år tillbaka sker en omfattande och accelererande strukturomvandling i handeln till följd av att stora delar av dess funktion digitaliseras. Den digitala transformationen bidrar både med möjligheter att nå nya marknader och utmaningar exempelvis gällande hållbarhet.
I och med denna utveckling uppstår behov av kompetensutveckling för befintliga medarbetare och samtidigt som handeln har ett ökande behov av att rekrytera medarbetare med högre utbildning.
För att locka studenter till branschen, men också för att stötta utbildningsanordnare att skapa relevanta utbildningar, krävs samarbete mellan handelns företag och akademin. Vilken typ av samarbete leder till win-win för alla parter? Finns det nya modeller för samverkan som kan inspirera andra?
Medverkande:
• Bodil Sandén, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Lisa Johnsson, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Björn Thuresson, KTH
• Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager på Stadium
• Kristina Rylén, HR Manager på KappAhl Sverige
• Siri Wikander, moderator
Arrangör: Handelsrådet och Hakon Swenson Stiftelsen
Varmt välkomna!
En webbsänd förmiddag som fokuserar på samverkan mellan handeln och högre utbildning.
Vi får lyssna till representanter för Karlstad universitet och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm som berättar om hur de arbetar för att utveckla relevanta utbildningar i samverkan med företag.
Sedan ett antal år tillbaka sker en omfattande och accelererande strukturomvandling i handeln till följd av att stora delar av dess funktion digitaliseras. Den digitala transformationen bidrar både med möjligheter att nå nya marknader och utmaningar exempelvis gällande hållbarhet.
I och med denna utveckling uppstår behov av kompetensutveckling för befintliga medarbetare och samtidigt som handeln har ett ökande behov av att rekrytera medarbetare med högre utbildning.
För att locka studenter till branschen, men också för att stötta utbildningsanordnare att skapa relevanta utbildningar, krävs samarbete mellan handelns företag och akademin. Vilken typ av samarbete leder till win-win för alla parter? Finns det nya modeller för samverkan som kan inspirera andra?
Medverkande:
• Bodil Sandén, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Lisa Johnsson, Centrum för tjänsteforskning, Karlstad universitet
• Björn Thuresson, KTH
• Johanna Bradley, Attraction and People Development Manager på Stadium
• Kristina Rylén, HR Manager på KappAhl Sverige
• Siri Wikander (moderator)
Arrangör: Handelsrådet och Hakon Swenson Stiftelsen
Varmt välkomna!