Post doc-stipendiaten Linda Thunström, HUI Research, har genom experiment analyserat hur konsumenter påverkas av produktinformation angående hälsa och miljö.
Namn: Linda Thunström
År: 2009
Typ: Post doc
De nya empiriska insikter om konsumentbeteende och produktinformation som har framkommit inom projektet är bland annat:
- konsumenter undviker ofta strategiskt produktinformation om hälsa och miljöpåverkan (det vill säga värderar denna information negativt) och detta beteende har stor betydelse för informationens effekt på efterfrågan.
- om information innehåller kunskap om den sociala normen så väljer konsumenter att ta del av information i betydligt större utsträckning än annars.
- smak är så avgörande för efterfrågan på livsmedel att hälsomärkning har mycket liten effekt på efterfrågan.
- konsumenter har ingen förutfattad mening om att hälsomärkta produkter smakar sämre.
- konsumenter är villiga att betala ett premium för hälsobefrämjande (”functional”) attribut, om dessa attribut är naturliga och smaken är opåverkad.
- många konsumenter har stora svårigheter att förutsäga sina framtida preferenser även över begränsad tid och över en begränsad, känd och konstant valmängd.