tisdag 2 december 2025
Integritetsmedveten personalisering i handeln
Välkommen till ett frukostseminarium om hur detaljhandelsföretag kan arbeta med personaliserad kommunikation och lojalitet samtidigt som de värnar om lagar och regler kring kunders rätt till privatliv och kontroll över sin data.
Medverkar gör Johan Hagberg, professor i företagsekonomi, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Patrik Stoopendahl, affilierad forskare på SIR, Handelshögskolan i Stockholm och postdoc, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Personalisering, det vill säga att skräddarsy och kundanpassa erbjudanden och tjänster, bygger på möjligheten att samla in, lagra och analysera information. Den tekniska utvecklingen skapar ständigt nya möjligheter till personalisering, men väcker samtidigt oro kring konsumenters integritet, vilket bland annat har lett till förändrade regelverk. Resultatet är ett komplext och föränderligt landskap för både konsumenter och företag, där balansen mellan personalisering och integritet ständigt måste hanteras.
Under seminariet presenteras resultat från ett pågående forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet, som bygger på fokusgrupper och intervjuer med verksamma inom svensk detaljhandel. Seminariet belyser olika perspektiv på personalisering och integritet, de spänningsförhållanden och utmaningar som uppstår, samt hur dessa hanteras i praktiken.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!
Talare
Välkommen till ett frukostseminarium om hur detaljhandelsföretag kan arbeta med personaliserad kommunikation och lojalitet samtidigt som de värnar om lagar och regler kring kunders rätt till privatliv och kontroll över sin data.
Medverkar gör Johan Hagberg, professor i företagsekonomi, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Patrik Stoopendahl, affilierad forskare på SIR, Handelshögskolan i Stockholm och postdoc, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Personalisering, det vill säga att skräddarsy och kundanpassa erbjudanden och tjänster, bygger på möjligheten att samla in, lagra och analysera information. Den tekniska utvecklingen skapar ständigt nya möjligheter till personalisering, men väcker samtidigt oro kring konsumenters integritet, vilket bland annat har lett till förändrade regelverk. Resultatet är ett komplext och föränderligt landskap för både konsumenter och företag, där balansen mellan personalisering och integritet ständigt måste hanteras.
Under seminariet presenteras resultat från ett pågående forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet, som bygger på fokusgrupper och intervjuer med verksamma inom svensk detaljhandel. Seminariet belyser olika perspektiv på personalisering och integritet, de spänningsförhållanden och utmaningar som uppstår, samt hur dessa hanteras i praktiken.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!
Välkommen till ett frukostseminarium om hur detaljhandelsföretag kan arbeta med personaliserad kommunikation och lojalitet samtidigt som de värnar om lagar och regler kring kunders rätt till privatliv och kontroll över sin data.
Medverkar gör Johan Hagberg, professor i företagsekonomi, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Patrik Stoopendahl, affilierad forskare på SIR, Handelshögskolan i Stockholm och postdoc, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Personalisering, det vill säga att skräddarsy och kundanpassa erbjudanden och tjänster, bygger på möjligheten att samla in, lagra och analysera information. Den tekniska utvecklingen skapar ständigt nya möjligheter till personalisering, men väcker samtidigt oro kring konsumenters integritet, vilket bland annat har lett till förändrade regelverk. Resultatet är ett komplext och föränderligt landskap för både konsumenter och företag, där balansen mellan personalisering och integritet ständigt måste hanteras.
Under seminariet presenteras resultat från ett pågående forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet, som bygger på fokusgrupper och intervjuer med verksamma inom svensk detaljhandel. Seminariet belyser olika perspektiv på personalisering och integritet, de spänningsförhållanden och utmaningar som uppstår, samt hur dessa hanteras i praktiken.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!
Välkommen till ett frukostseminarium om hur detaljhandelsföretag kan arbeta med personaliserad kommunikation och lojalitet samtidigt som de värnar om lagar och regler kring kunders rätt till privatliv och kontroll över sin data.
Medverkar gör Johan Hagberg, professor i företagsekonomi, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och Patrik Stoopendahl, affilierad forskare på SIR, Handelshögskolan i Stockholm och postdoc, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Personalisering, det vill säga att skräddarsy och kundanpassa erbjudanden och tjänster, bygger på möjligheten att samla in, lagra och analysera information. Den tekniska utvecklingen skapar ständigt nya möjligheter till personalisering, men väcker samtidigt oro kring konsumenters integritet, vilket bland annat har lett till förändrade regelverk. Resultatet är ett komplext och föränderligt landskap för både konsumenter och företag, där balansen mellan personalisering och integritet ständigt måste hanteras.
Under seminariet presenteras resultat från ett pågående forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet, som bygger på fokusgrupper och intervjuer med verksamma inom svensk detaljhandel. Seminariet belyser olika perspektiv på personalisering och integritet, de spänningsförhållanden och utmaningar som uppstår, samt hur dessa hanteras i praktiken.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet, Centre for Retailing, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!