Det huvudsakliga syftet med det här forskningsprojektet är att bidra med kunskap om hur att planera för och använda artificiel lintelligens (AI) i detaljhandelns inköpsprocesser, med fokus på möjligheter, utmaningar och effekter. Även om det finns många studier om AI och inköp i allmänhet, finns det begränsad kunskap om AI och inköp inom detaljhandeln.
Projektet kommer att ge ny kunskap om AI-adoption i detaljhandelns inköpsprocesser, med fokus på vilka aktiviteter och faser i processen som är mest intressanta ur ett AI-perspektiv. Det kommer också att bidra med insikter om de tidiga skedena av planering för och användning av AI i inköpsprocesser, genom en fördjupad analys av nuvarande aktiviteter, implementeringsutmaningar samt kort- och långsiktiga effekter.
I detaljhandelsföretag står inköpskostnader ofta för 60–85 procent av sålda varors värde eller försäljningsintäkter, vilket gör inköpsfunktionen till en central faktor för företagens framgång. Trots detta har inköp ännu inte fått den uppmärksamhet det förtjänar, varken inom industrin eller forskningen. Samtidigt har inköpsprocesserna blivit allt mer komplexa, till följd av globalisering, volatila och osäkra globala tariffer, komplexa leverantörsnätverk, digitalisering inklusive e-handel, förändrade kundkrav, kortare produktlivscykler och en snabb ökning av antalet lagerhållningsenheter.
För detaljhandelsföretagen innebär detta omfattande utmaningar som måste hanteras. Projektet kommer därför att bidra med ny kunskap och ökat fokus på inköp, både i näringslivet och inom forskningen.