tisdag 13 maj 2025
Lokala livsmedel och matupplevelser: vägen till en starkare destination
Lokala matentreprenörer har en avgörande roll för en hållbar och stabil matförsörjning. Förutom att erbjuda närproducerad mat, har de också stor potential att bidra till att utveckla och stärka destinationer och regioner genom matrelaterade upplevelser.
Många matentreprenörer är små aktörer med begränsade resurser och står inför utmaningar som lönsamhet, regelverk, logistik, rekrytering av kompetent personal samt marknadsföring. Digitala plattformar och en stark online-närvaro skapar nya möjligheter för att öka synlighet och tillgång till lokalproducerad mat och matupplevelser.
Stödsystem och beslutsfattare gör en hel del för att förbättra förutsättningarna för matentreprenörer. Samtidigt finns potential att göra ännu mer, särskilt när det gäller samverkan, projektinitiativ och att utveckla destinationer med mat som en central del.
Emma Björner är forskare i marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om marknadsföring och utveckling av hållbara platser, destinationer och företag.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!
Talare
Lokala matentreprenörer har en avgörande roll för en hållbar och stabil matförsörjning. Förutom att erbjuda närproducerad mat, har de också stor potential att bidra till att utveckla och stärka destinationer och regioner genom matrelaterade upplevelser.
Många matentreprenörer är små aktörer med begränsade resurser och står inför utmaningar som lönsamhet, regelverk, logistik, rekrytering av kompetent personal samt marknadsföring. Digitala plattformar och en stark online-närvaro skapar nya möjligheter för att öka synlighet och tillgång till lokalproducerad mat och matupplevelser.
Stödsystem och beslutsfattare gör en hel del för att förbättra förutsättningarna för matentreprenörer. Samtidigt finns potential att göra ännu mer, särskilt när det gäller samverkan, projektinitiativ och att utveckla destinationer med mat som en central del.
Emma Björner är forskare i marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om marknadsföring och utveckling av hållbara platser, destinationer och företag.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!
Lokala matentreprenörer har en avgörande roll för en hållbar och stabil matförsörjning. Förutom att erbjuda närproducerad mat, har de också stor potential att bidra till att utveckla och stärka destinationer och regioner genom matrelaterade upplevelser.
Många matentreprenörer är små aktörer med begränsade resurser och står inför utmaningar som lönsamhet, regelverk, logistik, rekrytering av kompetent personal samt marknadsföring. Digitala plattformar och en stark online-närvaro skapar nya möjligheter för att öka synlighet och tillgång till lokalproducerad mat och matupplevelser.
Stödsystem och beslutsfattare gör en hel del för att förbättra förutsättningarna för matentreprenörer. Samtidigt finns potential att göra ännu mer, särskilt när det gäller samverkan, projektinitiativ och att utveckla destinationer med mat som en central del.
Emma Björner är forskare i marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om marknadsföring och utveckling av hållbara platser, destinationer och företag.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!
Lokala matentreprenörer har en avgörande roll för en hållbar och stabil matförsörjning. Förutom att erbjuda närproducerad mat, har de också stor potential att bidra till att utveckla och stärka destinationer och regioner genom matrelaterade upplevelser.
Många matentreprenörer är små aktörer med begränsade resurser och står inför utmaningar som lönsamhet, regelverk, logistik, rekrytering av kompetent personal samt marknadsföring. Digitala plattformar och en stark online-närvaro skapar nya möjligheter för att öka synlighet och tillgång till lokalproducerad mat och matupplevelser.
Stödsystem och beslutsfattare gör en hel del för att förbättra förutsättningarna för matentreprenörer. Samtidigt finns potential att göra ännu mer, särskilt när det gäller samverkan, projektinitiativ och att utveckla destinationer med mat som en central del.
Emma Björner är forskare i marknadsföring vid Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan, Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar om marknadsföring och utveckling av hållbara platser, destinationer och företag.
Frukostseminariet är ett samarbete mellan Handelsrådet och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Varmt välkomna!