Servicenivåer i ett kross-kulturellt perspektiv

Servicenivåer är ett viktigt led i konsumentmarknadsföring, men kunskapen om hur det påverkar konsumenternas beteende är inte så stor i Sverige. Doktorandstipendiaten Johanna Holkko Lafourcade kommer att fokusera på detta i sin studie.

Namn: Johanna Holkko Lafourcade

År: 2010

Typ: Doktorand

Johanna Holkko Lafourcade var doktorand på Internationella Handelshögskolan i Jönköping inom en satsning på forskning kring konsumentmarknadsföring. Ett av projekten inom satsningen handlar om servicenivåer med fokus på hur servicenivåer samverkar och påverkar konsumenters köpbeteenden.

I USA forskas det mycket på detta ämne, men det är svårt att översätta resultaten rakt av till den svenska marknaden. Därför är Sverige huvudföremålet för detta forskningsprogram, tillsammans med en jämförelse med minst tre andra länder/regioner (förutom Sverige är det Kina, Sydafrika samt eventuellt Sydamerika som ingår i studien).

Forskningsprogrammet syftar till att bidra med värdefull kunskap till svenska detaljhandelsföretag om hur de kan jobba framgångsrikt med servicenivåer.

Namn: Johanna Holkko Lafourcade

År: 2010

Typ: Doktorand