Konsumenters klimatval i butik

Namn: Anna Edenbrandt

År: 2018

Typ: Post doc

Maten och klimatet – en experimentell studie av konsumenters klimatval i butik

Flera studier visar att många konsumenter är bekymrade över hur deras matvanor påverkar klimatet.

Forskaren Anna Edenbrandt ska analysera efterfrågan på klimatvänliga livsmedel med fokus på tre frågeställningar:

  1. Vilka förändringar är konsumenter mest benägna att göra?

Projektet ska mäta både viljan att byta en produkt mot en annan inom en produktgrupp, och viljan att byta exempelvis nötkött mot kyckling eller vegetabiliska proteinkällor av klimatskäl.

  1. Hur väger konsumenterna olika märkningar relaterade till hälsa och hållbarhet mot klimatpåverkan?
  2. Vill konsumenterna verkligen veta hur deras matval påverkar klimatet? Forskare har identifierat så kallad ”strategisk ignorans”, att konsumenter undviker information om klimatpåverkan.

–Jag kommer att genomföra experiment i samarbete med Coops konsumentpanel, berättar Anna Edenbrandt.

Deltagarna får göra fiktiva inköp med ledning av information om klimatpåverkan. Hon förklarar att styrkan i studien är att hon segmenterar deltagarna efter hur de handlar i dag.

–Jag vill ta reda på om de som köper mycket kött, de som väljer ekologiska alternativ och de som konsekvent handlar billigt reagerar olika på klimatinformation, säger hon.

 

Namn: Anna Edenbrandt

År: 2018

Typ: Post doc