onsdag 1 juni 2022

Trendspaning – ljudet som gör skillnad i butiken

Årets upplaga av Handelsrådets Trendspaningar har den mångfacetterade butiken i fokus. Nu är det dags för del två i serien. Lyssna på hur aktuell forskning kring ljudsättning och ljuddesign på ett påtagligt sätt kan förbättra arbetsmiljön och minska brottsligheten i butik. Komplett med ljudande exempel!

Se sändningen i efterhand här.

Dags för årets andra omgång av Handelsrådets trendspaning.
Fokus ligger återigen på den fysiska butiken, denna gång på arbetsmiljö och brottsprevention.

Parallellt med direktsändningen välkomnas publik. Den som kommer till KTH får möjlighet att pröva den virtuella butiksmiljö som används i forskningsprojektet.

Det Handelsrådsaktuella forskningsprojektet ”Välklingande butiksvaror” presenteras av forskare Kjetil Falkenberg.

Medverkar gör:
Kjetil Falkenberg, forskare och docent, KTH
Emelie Stuxberg Staël von Holstein, ansvarig för måltidsupplevelsen, Ica Sverige
Per Geijer, säkerhetschef, Svensk Handel

Kjetil och hans team är mitt i ett Handelsrådsfinansierat forskningsprojekt där kunder och butiksmedarbetare agerar i en virtuell butik för att undersöka hur sonifiering, ljuddesign och ljudsättning kan fungera för bättre arbetsmiljö och som ett alternativ till traditionella övervakningssystem.
Kjetil Falkenbergs forskning inriktar sig på hur musikteknologi kan berika människor tillvaro. Han har en bakgrund inom pedagogik, musikvetenskap och musikteknologi och är själv hobbymusiker.

Läs om Kjetil Falkenbergs forskningsprojekt ”Välklingande-butiksvaror”.
Lyssna på podden Forskarmötet med Kjetil Falkenberg.