onsdag 6 november 2019

Trendspaning i Malmö

Trendspana i Malmö

Handelsrådet på trendspaningsturné i november:
en heldag på tre orter (Malmö, Linköping och Luleå) bestående av trendspaning på förmiddagen + en eftermiddag speciellt för dig som jobbar eller utbildar inom handeln!

Karta och kompass i ett snabbt föränderligt detaljhandelslandskap, nu är det återigen dags för Handelsrådets trendspaning på tre nya orter.
Vi kommer förstås att tala digitalisering, men den här gången ägnas den fysiska butiken extra uppmärksamhet.
Årets tema är Butiken som marknadsföringskanal.

INTRESSET FÖR ARRANGEMANGET ÄR STORT OCH ANMÄLAN ÄR NU STÄNGD. VILL DU STÄLLA DIG PÅ VÄNTELISTA, MAILA TILL info@handelsradet.se.

Förmiddagsprogram i Malmö (för alla)
9.00 Kaffemingel
9.30 Introduktion av Handelsrådet
9.45
Journalist Urban Lindstedt
Forskare Jens Nordfält
Blomsterpigans Johanna och David Neckmar
11.30-12.00 Avslutande diskussion med bland andra Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor och Eric Sjöstedt, affärsområdeschef handel, Vasakronan och Ola Thufvesson, universitetslektor på Lunds universitet

Speciellt för lärare:
12.00-15.00
Eftermiddagsprogram för utbildare med kunskapsöverföring med framtidens handel i fokus. Halvdagen riktar sig till utbildare på gymnasier, yrkeshögskolor, högskolor och universitet med handelsutbildningar.
12-13.00 Lunch
13.00-15.00 Handelsrådets Mats Johansson

Observera att det finns två anmälningsformulär –
ett för förmiddagen (öppen för alla) och ett för förmiddag + eftermiddag (enbart för utbildare)

Är du utbildare anmäler du dig på heldagsformuläret!

Medverkar gör bland andra
Urban Lindstedt, journalist specialiserad på detaljhandelsbevakning, guidar i det handelslandskap som befinner sig mitt i en stark omvandling – gamla beprövade detaljhandelskoncept bjuder farväl, nya kommer till och e-handel har fått rejält momentum.
Ta del av presentationen här: Trendspaning ht 2019 Urban Lindstedt

Urban Lindstedt

– forskaren professor Jens Nordfält, University of Bath School of Management talar om Butiken som marknadsföringskanal och resonerar med utgångspunkt i sin senaste forskning kring praktiska exempel kring hur den framtida fysiska butiken kan och behöver se ut.
Ta del av presentationen här Fysisk butik i en digital värld_compressed

Jens Nordfält

Blomsterpigan, en modern blomsterdetaljist med både e-handel och fysisk butik i centrala Malmö.
Blomsterpigan finns i centrala Malmö sedan 1992. Hemsidan har varit fungerande med betalfunktion sedan 4-5 år sedan och webbutiken startades när den egna produkten InVase blev eftertraktad.
Johanna och David Neckmar med personal driver rörelsen med ett utbud av både varor och tjänster, med såväl privatpersoner som företag i kundgruppen. Blommor och växter är basen i utbudet som kompletteras med tjänster, som ”måndagsblomman” till företag och blomsteruppsättningar till event.” David har även en egen produkt som vi vi säljer över hela Skandinavien. Fler egna produkter är på gång.

Johanna och David Neckmar, Blomsterpigan, Malmö.

Björn Bergman, vd Svenska Stadskärnor

Eric Sjöstedt, affärsområdeschef handel, Vasakronan

Ola Thufvesson, universitetslektor på Lunds universitet

– Handelsrådets Mats Johansson
Presentation

Arrangemanget är kostnadsfritt, möjliggjort av samarbetet mellan arbetsgivare och fackförbund på handelns område inom ramen för Handelsrådet.
Varmt välkomna!