onsdag 26 oktober 2022

Sveriges butiker 2021 – och reflektioner kring framtidens

Hur många butiker stängde egentligen under det andra pandemiåret? Vilka branscher har fått ta den största smällen? Fortsätter lågprishandelns butiksantal växa? Och hur kan framtidens butik komma att se ut? Välkommen att i direktsändning ta del av färsk statistik kring det svenska butiksbeståndet. och höra experter inom digitalisering, lågpris och obemannat att reflektera över framtiden.

De senaste åren har varit omvälvande för den fysiska detaljhandeln med ett redan pågående kanalskifte till följd av handelns digitalisering och en pandemi som drivit bort kunderna från den fysiska butiken.
Samtidigt finns det några uppstickande trender som tidigare år har haft hög tillväxt i den fysiska handeln – obemannade butiker och lågprishandeln. Hur detta har påverkat den fysiska butiksstrukturen i Sverige kommer diskuteras under webbinariet där resultatet från den årliga kartläggningen av Sveriges fysiska butiker presenteras.

HUI Research genomför på uppdrag av Handelsrådet årligen en studie av Sveriges butiksbestånd. Kartläggningen har pågått sedan 2018 och Butiksdatabasen lanseras därmed i sin femte upplaga. Butiksdatabasen innehåller data om Sveriges butiker, exempelvis kedjetillhörighet, kategori och segment. Efter webbinariet kommer datan att finnas tillgänglig på Handelsfakta.se.

Resultatet av årets kartläggning presenteras av Emma Wähl, analytiker på HUI.
Därefter följer en paneldiskussion med analys och framtidsspaningar. I paneldiskussionen deltar Jan Nyberg, Country Manager Normal Sweden, Daniel Lundh, grundare Storekey & Lifvs, och Arne B Andersson, senior rådgivare Svensk Digital Handel.
(På bilden Emma Wähl, uppe tv, Arne Andersson nere tv, Jan Nyberg, mitten, och Daniel Lundh, th.)

Statistiken kommer samtidigt att gå att ta del av på Handelsfakta.se.

Instruktioner för sändningen skickas ut via mejl före webbinariet.
Webbinariet spelas också in och går att se i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Anmälan senast den 24 oktober.

Välkommen!

Talare

De senaste åren har varit omvälvande för den fysiska detaljhandeln med ett redan pågående kanalskifte till följd av handelns digitalisering och en pandemi som drivit bort kunderna från den fysiska butiken.
Samtidigt finns det några uppstickande trender som tidigare år har haft hög tillväxt i den fysiska handeln – obemannade butiker och lågprishandeln. Hur detta har påverkat den fysiska butiksstrukturen i Sverige kommer diskuteras under webbinariet där resultatet från den årliga kartläggningen av Sveriges fysiska butiker presenteras.

HUI Research genomför på uppdrag av Handelsrådet årligen en studie av Sveriges butiksbestånd. Kartläggningen har pågått sedan 2018 och Butiksdatabasen lanseras därmed i sin femte upplaga. Butiksdatabasen innehåller data om Sveriges butiker, exempelvis kedjetillhörighet, kategori och segment. Efter webbinariet kommer datan att finnas tillgänglig på Handelsfakta.se.

Resultatet av årets kartläggning presenteras av Emma Wähl, analytiker på HUI.
Därefter följer en paneldiskussion med analys och framtidsspaningar. I paneldiskussionen deltar Jan Nyberg, Country Manager Normal Sweden, Daniel Lundh, grundare Storekey & Lifvs, och Arne B Andersson, senior rådgivare Svensk Digital Handel.
(På bilden Emma Wähl, uppe tv, Arne Andersson nere tv, Jan Nyberg, mitten, och Daniel Lundh, th.)

Statistiken kommer samtidigt att gå att ta del av på Handelsfakta.se.

Instruktioner för sändningen skickas ut via mejl före webbinariet.
Webbinariet spelas också in och går att se i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Anmälan senast den 24 oktober.

Välkommen!

De senaste åren har varit omvälvande för den fysiska detaljhandeln med ett redan pågående kanalskifte till följd av handelns digitalisering och en pandemi som drivit bort kunderna från den fysiska butiken.
Samtidigt finns det några uppstickande trender som tidigare år har haft hög tillväxt i den fysiska handeln – obemannade butiker och lågprishandeln. Hur detta har påverkat den fysiska butiksstrukturen i Sverige kommer diskuteras under webbinariet där resultatet från den årliga kartläggningen av Sveriges fysiska butiker presenteras.

HUI Research genomför på uppdrag av Handelsrådet årligen en studie av Sveriges butiksbestånd. Kartläggningen har pågått sedan 2018 och Butiksdatabasen lanseras därmed i sin femte upplaga. Butiksdatabasen innehåller data om Sveriges butiker, exempelvis kedjetillhörighet, kategori och segment. Efter webbinariet kommer datan att finnas tillgänglig på Handelsfakta.se.

Resultatet av årets kartläggning presenteras av Emma Wähl, analytiker på HUI.
Därefter följer en paneldiskussion med analys och framtidsspaningar. I paneldiskussionen deltar Jan Nyberg, Country Manager Normal Sweden, Daniel Lundh, grundare Storekey & Lifvs, och Arne B Andersson, senior rådgivare Svensk Digital Handel.
(På bilden Emma Wähl, uppe tv, Arne Andersson nere tv, Jan Nyberg, mitten, och Daniel Lundh, th.)

Statistiken kommer samtidigt att gå att ta del av på Handelsfakta.se.

Instruktioner för sändningen skickas ut via mejl före webbinariet.
Webbinariet spelas också in och går att se i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Anmälan senast den 24 oktober.

Välkommen!

De senaste åren har varit omvälvande för den fysiska detaljhandeln med ett redan pågående kanalskifte till följd av handelns digitalisering och en pandemi som drivit bort kunderna från den fysiska butiken.
Samtidigt finns det några uppstickande trender som tidigare år har haft hög tillväxt i den fysiska handeln – obemannade butiker och lågprishandeln. Hur detta har påverkat den fysiska butiksstrukturen i Sverige kommer diskuteras under webbinariet där resultatet från den årliga kartläggningen av Sveriges fysiska butiker presenteras.

HUI Research genomför på uppdrag av Handelsrådet årligen en studie av Sveriges butiksbestånd. Kartläggningen har pågått sedan 2018 och Butiksdatabasen lanseras därmed i sin femte upplaga. Butiksdatabasen innehåller data om Sveriges butiker, exempelvis kedjetillhörighet, kategori och segment. Efter webbinariet kommer datan att finnas tillgänglig på Handelsfakta.se.

Resultatet av årets kartläggning presenteras av Emma Wähl, analytiker på HUI.
Därefter följer en paneldiskussion med analys och framtidsspaningar. I paneldiskussionen deltar Jan Nyberg, Country Manager Normal Sweden, Daniel Lundh, grundare Storekey & Lifvs, och Arne B Andersson, senior rådgivare Svensk Digital Handel.
(På bilden Emma Wähl, uppe tv, Arne Andersson nere tv, Jan Nyberg, mitten, och Daniel Lundh, th.)

Statistiken kommer samtidigt att gå att ta del av på Handelsfakta.se.

Instruktioner för sändningen skickas ut via mejl före webbinariet.
Webbinariet spelas också in och går att se i efterhand på Handelsrådets Youtubekanal.

Anmälan senast den 24 oktober.

Välkommen!