onsdag 9 april 2025
Digitala kundmöten i fysiska butiker

Karina Töndevold Liljedal, forskare vid Center for Consumer Marketing och Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm, är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?.
I slutet av förra året, 2024, kom slutrapporten skriven tillsammans med Hanna Berg, vid Handelshögskolan i Stockholm respektive Stockholms universitet. Läs den här. Rapportens sammanfattning går att ta del av här.
Nu bjuder Handelsrådet och HUI Research in till ett frukostseminarium där Karina Töndevold Liljedal presenterar sin senaste forskning kring digitala kundmöten i fysiska butiker.
Medverkar från praktikersidan gör Jakob Laudon, projektledare liveshopping på Apoteket. Lyssna gärna på på honom i Handelsrådets podd Forskarmötet!
Digitala kundmöten, som till exempel videosamtal med en butiksmedarbetare eller ”live video shopping”, har utvecklats i snabb takt och forskningen har inte hunnit hänga med. Nu har forskarna haft möjlighet vara med mitt i förloppet, fånga upp all den kunskap som finns ute hos handlarna och vidareutveckla den genom att gå på djupet.
Projektet ”Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?” har vridit och vänt på flera olika varianter av digitala kundmöten. Det kan handla om exempelvis butiksmedarbetaren som via videolänk till en kund på hemmaplan ger tips, råd och även medverkar till försäljning. Eller om det direktsända eventet där en butiksmedarbetare, eller kanske en influencer, för en onlinepublik i realtid och inspelat ger tips och köpråd kring olika teman, där publiken kan ställa frågor i chatten och också länkas direkt till e-butiken.
Med intervjuer, kartläggande observationer, säljdata och experiment i verktygslådan har målsättningen med projektet varit att ge vägledning till handelsföretag om hur digitala kundmöten kan användas för att uppnå positiva effekter som ökad försäljning, ökat engagemang och nöjdhet bland medarbetare och konsumenter.
Varmt välkomna!
Talare
Karina Töndevold Liljedal, forskare vid Center for Consumer Marketing och Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm, är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?.
I slutet av förra året, 2024, kom slutrapporten skriven tillsammans med Hanna Berg, vid Handelshögskolan i Stockholm respektive Stockholms universitet. Läs den här. Rapportens sammanfattning går att ta del av här.
Nu bjuder Handelsrådet och HUI Research in till ett frukostseminarium där Karina Töndevold Liljedal presenterar sin senaste forskning kring digitala kundmöten i fysiska butiker.
Medverkar från praktikersidan gör Jakob Laudon, projektledare liveshopping på Apoteket. Lyssna gärna på på honom i Handelsrådets podd Forskarmötet.
Digitala kundmöten, som till exempel videosamtal med en butiksmedarbetare eller ”live video shopping”, har utvecklats i snabb takt och forskningen har inte hunnit hänga med. Nu har forskarna haft möjlighet vara med mitt i förloppet, fånga upp all den kunskap som finns ute hos handlarna och vidareutveckla den genom att gå på djupet.
Projektet ”Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?” har vridit och vänt på flera olika varianter av digitala kundmöten. Det kan handla om exempelvis butiksmedarbetaren som via videolänk till en kund på hemmaplan ger tips, råd och även medverkar till försäljning. Eller om det direktsända eventet där en butiksmedarbetare, eller kanske en influencer, för en onlinepublik i realtid och inspelat ger tips och köpråd kring olika teman, där publiken kan ställa frågor i chatten och också länkas direkt till e-butiken.
Med intervjuer, kartläggande observationer, säljdata och experiment i verktygslådan har målsättningen med projektet varit att ge vägledning till handelsföretag om hur digitala kundmöten kan användas för att uppnå positiva effekter som ökad försäljning, ökat engagemang och nöjdhet bland medarbetare och konsumenter.
Varmt välkomna!
|
Karina Töndevold Liljedal, forskare vid Center for Consumer Marketing och Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm, är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?.
I slutet av förra året, 2024, kom slutrapporten skriven tillsammans med Hanna Berg, vid Handelshögskolan i Stockholm respektive Stockholms universitet. Läs den här. Rapportens sammanfattning går att ta del av här.
Nu bjuder Handelsrådet och HUI Research in till ett frukostseminarium där Karina Töndevold Liljedal presenterar sin senaste forskning kring digitala kundmöten i fysiska butiker.
Medverkar från praktikersidan gör Jakob Laudon, projektledare liveshopping på Apoteket. Lyssna gärna på på honom i Handelsrådets podd Forskarmötet!
Digitala kundmöten, som till exempel videosamtal med en butiksmedarbetare eller ”live video shopping”, har utvecklats i snabb takt och forskningen har inte hunnit hänga med. Nu har forskarna haft möjlighet vara med mitt i förloppet, fånga upp all den kunskap som finns ute hos handlarna och vidareutveckla den genom att gå på djupet.
Projektet ”Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?” har vridit och vänt på flera olika varianter av digitala kundmöten. Det kan handla om exempelvis butiksmedarbetaren som via videolänk till en kund på hemmaplan ger tips, råd och även medverkar till försäljning. Eller om det direktsända eventet där en butiksmedarbetare, eller kanske en influencer, för en onlinepublik i realtid och inspelat ger tips och köpråd kring olika teman, där publiken kan ställa frågor i chatten och också länkas direkt till e-butiken.
Med intervjuer, kartläggande observationer, säljdata och experiment i verktygslådan har målsättningen med projektet varit att ge vägledning till handelsföretag om hur digitala kundmöten kan användas för att uppnå positiva effekter som ökad försäljning, ökat engagemang och nöjdhet bland medarbetare och konsumenter.
Varmt välkomna!
Karina Töndevold Liljedal, forskare vid Center for Consumer Marketing och Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm, är aktuell med ett forskningsprojekt, finansierat av Handelsrådet: Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?.
I slutet av förra året, 2024, kom slutrapporten skriven tillsammans med Hanna Berg, vid Handelshögskolan i Stockholm respektive Stockholms universitet. Läs den här. Rapportens sammanfattning går att ta del av här.
Nu bjuder Handelsrådet och HUI Research in till ett frukostseminarium där Karina Töndevold Liljedal presenterar sin senaste forskning kring digitala kundmöten i fysiska butiker.
Medverkar från praktikersidan gör Jakob Laudon, projektledare liveshopping på Apoteket. Lyssna gärna på på honom i Handelsrådets podd Forskarmötet.
Digitala kundmöten, som till exempel videosamtal med en butiksmedarbetare eller ”live video shopping”, har utvecklats i snabb takt och forskningen har inte hunnit hänga med. Nu har forskarna haft möjlighet vara med mitt i förloppet, fånga upp all den kunskap som finns ute hos handlarna och vidareutveckla den genom att gå på djupet.
Projektet ”Digitala kundmöten i fysiska butiker – kan videomöten och videomaterial öka försäljning och nöjdhet?” har vridit och vänt på flera olika varianter av digitala kundmöten. Det kan handla om exempelvis butiksmedarbetaren som via videolänk till en kund på hemmaplan ger tips, råd och även medverkar till försäljning. Eller om det direktsända eventet där en butiksmedarbetare, eller kanske en influencer, för en onlinepublik i realtid och inspelat ger tips och köpråd kring olika teman, där publiken kan ställa frågor i chatten och också länkas direkt till e-butiken.
Med intervjuer, kartläggande observationer, säljdata och experiment i verktygslådan har målsättningen med projektet varit att ge vägledning till handelsföretag om hur digitala kundmöten kan användas för att uppnå positiva effekter som ökad försäljning, ökat engagemang och nöjdhet bland medarbetare och konsumenter.
Varmt välkomna!
|