Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Vinstchans för butikssäljare

Kan man verkligen tävla i yrket butikssäljare? Ja, det kan man. Och i år är tävlingsgrenen dessutom en officiell del av Yrkes-SM.

– Att vara en bra butikssäljare är inget man föds till. Det är ett yrke som man lär sig och hela tiden kan vässa sig i.

Det säger Therese Forslin, ungdomsinspiratör på Handelsrådet.

25-27 april kommer åtta gymnasieungdomar från hela landet att på Gränby sportfält i Uppsala tampas om att få stiga upp på prispallen i tävlingsgrenen Butikssäljare.

­- Den som vinner guldet i butiksförsäljning får inte bara äran utan också en mycket tung merit på sitt cv, säger Therese Forslin.

Konkret handlar det om tre tävlingsmoment, som inför publik utförs under tre separata dagar. Tävlingen är utformad som ett rollspel. De tävlande får inför varje moment instruktioner kring vilken typ av butik scenariot utspelar sig i, vilken vara som skall säljas och ytterligare några förutsättningar. Den här gången handlar det om tre olika butiksmiljöer: mode, heminredning respektive multimedia. Något som visar på bredden i butikssäljaryrket.

Kunden har fått motsvarande instruktioner, exempelvis att fråga om varans egenskaper och ställa frågor kring hållbarhet.

Amanda Wigholm

Så här kan det se ut när en butikssäljare tävlar. Här Amanda Wigholm.

– Utifrån detta ska butikssäljaren efter sina yrkeskunskaper agera på bästa möjliga sätt, säger Therese Forslin och fortsätter:

– Idag när så många kunder läser på ordentligt på nätet inför köpet, är kunskapen hos butikssäljaren extra viktig. Och när kunden har möjlighet att välja näthandel framför att gå till butiken, blir butikssäljarens service av avgörande betydelse för butiken och varumärket.

För att få butiksmiljön så realistisk som möjligt i tävlingsmomentet, projiceras en bild av en fotograferad butiksmiljö på en bakvägg och en kassadisk byggs upp framme på scenen. Den här gången är det Åhléns och Clas Olsson som bidragit med scenografin.

Tävlingen vänder sig till elever på alla handels- och administrationsprogram respektive ekonomiprogram i Sverige. Efter att skolornas rektorer anmält intresse har det under höst och vår ordnats skolkvalificeringar och regionala kvalificeringar vilket resulterat i de åtta tävlande som kommer till Uppsala. Jurybedömare är experter kopplade till Handelsrådet och representanter från Clas Ohlsson och Åhléns.

Hela handelsnäringen och därmed butikssäljarens roll är i stark förändring.

– I ett scenario där butiker kan förvandlas till showroom, där man varken kan betala eller få med sig en vara hem, blir säljarens roll helt annorlunda. Då är det extra viktigt att så här, genom en tävling, kunna uppmärksamma yrkesrollen, säger Therese Forslin och fortsätter:

– Att vara butikssäljare är ett arbete man lär sig och som man utvecklas med. Det finns fasta kriterier att sätta fingret på vad gäller yrkeskunskaper också i den här yrkesrollen, och tävlingen visar just på detta.

Prenumerera på nyhetsbrev