Start » Yrke och kompetens » Yrkestävlingar » EuroSkills 2018

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Svenskar tävlade i Budapest

I slutet av september var Budapest centralpunkten för tävlingssugna unga som ville visa vad de går för i jobbet. Tre svenska tävlande med handelsinriktning var på plats.

– Det är kul att i en internationell miljö se kompetenta ungdomar som satsar på en framtid i handelsbranschen , säger Handelsrådets Mats Johansson, expert på kompetens och utbildning.
Tillsammans med kollegan Therese Forslin var han Handelsrådets representant på EuroSkills i Budapest i slutet av september. På handelsavsnittet tävlades totalt i två kategorier: entreprenörskap/affärsutveckling och visual merchandiser.
Det var vårens vinnare på Yrkes-SM i Uppsala som nu tävlade i Budapest: visual merchandiser-vinnaren Vendela Lundin Pikner, Stockholm, respektive entreprenörsskapsvinnarna Sarah Larsson, Innovationsprogrammet på Mälardalens Högskola, och Joel Gustafsson, Systemvetarprogrammet på Uppsala Universitet.

Sarah Larsson, Innovationsprogrammet på Mälardalens Högskola, och Joel Gustafsson, Systemvetarprogrammet på Uppsala Universitet. Foto: Mats Johansson

En nestor i yrkestävlingssammanhang är Annica. Bergman, där hon i fler år coachat tävlande i kategorin visual merchandising. Senast nu var hon med och förde Vendela Lundin Pikner till segrare i i Yrkes-SM i Uppsala i våras.

Vendela Lundin Pikner och Annica Bergman. Foto: Mats Johansson

– En sådan här yrkestävling är positivt för yrket. Så länge jag kan minnas har exempelvis visual merchandisers haft en klang av att man ”pysslar” och det har setts mer som en hobby än ett verktyg för att skapa attraktiva butiksmiljöer som genererar i ökad försäljning, säger hon och fortsätter:
– I och med att yrkesrollen förändrats till att innefatta budgetansvar och ett övergripande ansvar för butikskonceptet har det också höjt statusen på yrket. Tävlingen visar just på detta.
Några medaljer blev det inte för de svenska tävlande denna gång.
-Men den stora vinsten är att sätta sökljuset på bredden av yrken i handeln, säger Therese Forslin.
De svenska tävlande kändes extra hemma eftersom Ikea Ungern var en av sponsorerna.
¬-Vendela, Sarah och Joel gjorde fina insatser under tävlingarna. Vi hoppas att de ska inspirera fler ungdomar att satsa på en framtid i handelsbranschen, avslutar Mats Johansson.

Prenumerera på nyhetsbrev