Start » Krönika » Vi lever i omvälvande tider – på många plan

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Vi lever i omvälvande tider – på många plan

2018-03-12

Vi lever i omvälvande tider – på många plan.

Handeln känner av detta tydligt. Internationalisering, digitalisering och ändrade kundbeteenden får förändringens vindar att närma sig de hastigheter på 25 meter per sekund som är gränsen för storm.

Jag har under många år haft förmånen att hålla fingret på handelspulsen, i mitt arbete som journalist med retail som bevakningsområde. Här har funnits två återkommande, allt starkare, teman.

Hållbarhet är det ena. Från att vara något som för somliga mest var en dekoration har hållbarhetsarbetet blivit en hygienfaktor. Flertaliga är de företag som i samtal med mig berättat att de tidigare upplevt att hållbarhetsarbetet i huvudsak drivits inifrån det egna företaget, inte utifrån – av slutkonsumenten.

Det håller på att förändras. Och det handlar om pågående processer där målsnöret hela tiden flyttas fram. Färdigt blir det aldrig.

Digitaliseringen är det andra temat. Alla delar av handeln är berörda, vare sig det handlar om att komplettera ett befintligt butiksnät med webbutik, om att omvandla den gamla kundklubben till en värdefull databank för att komma kunden inpå livet eller om att rusta sig för en allt vassare, utlandskonkurrens från i första hand e-handeln.

Omnikanal är lättare att säga än att göra, och få retailers kan sägas vara där fullt ut idag. Men det finns knappast någon handlare som inte funderat på om och hur begreppet kan appliceras på den egna verksamheten. Om tekniken tidigare dragit åt det storskaliga, vilket gjort att det i första hand varit aktörer med stor kassakista som kunnat göra resan, gör ny teknik att lösningar också finns för de mindre spelarna.

Handeln har mycket att vara stolt över. Den är många ungas första val, när det blir dags att söka extrajobb, sommarjobb eller börja arbeta efter examen. Här får man axla ansvaret av en anställning, här får man kanske för första gången känna sig vuxen när lönekuvertets digitala motsvarighet dyker upp hos nätbanken.

Handeln är också många nyanländas första kontakt med svenskt arbetsliv. Butiken blir ett viktigt nav i integrationen, här kan man träna svenska, få sina första arbetskompisar i nya hemlandet och känna självständigheten av en egen inkomst.

Det finns en stor spännvidd i alla de olika yrkeskategorier som hör till handeln. Digitaliseringen gör dessutom att en mängd nya yrken numera hör till handelsyrkena: dataanalytiker, apputvecklare, och programmerare exempelvis.

Det talas om en tudelad arbetsmarknad, här finns både brist på utbildad arbetskraft och grupper som trots ökad sysselsättning och minskad arbetslöshet överlag har svårt att komma in på arbetsmarknaden.

Här gör handeln skillnad med butiksdörrar som står öppna; oavsett namn, ursprung och kön finns plats för den som gillar att ge service i ett arbete med tempo. I handelsföretagen finns också möjlighet att utveckla sin yrkesroll, att bli chef för en avdelning, för en butik eller arbeta med den it, logistik och de ekonomi- och inköpsfunktioner som krävs för att handel ska bli en god affär.

Internationella studier visar att svenska handelsanställda trivs osedvanligt väl, jämfört med sina kollegor i andra länder. Som sagt – handeln har mycket att vara stolt över och förändringens vind är kraftfull.. Eller för att med en travesti låna Bette Davis berömda replik i filmen All about Eve: ”Fasten your seatbelts, its going to be a bumpy ride”.

Jag ser fram emot att få följa handeln på resan in i framtiden, den här gången som ny kommunikatör på Handelsrådet.

Prenumerera på nyhetsbrev