forskning
Start » Krönika » Stäng dörren och behåll kylan

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Stäng dörren och behåll kylan

2015-12-09

Visst stänger vi dörren till våra kylskåp hemma för att hålla mjölken kall? Vi stänger ju även ytterdörren och låser när vi går hemifrån för att bevara både prylar och saker samt värme och trevnad i hemmet intakt. Vi är ganska noggranna med sådana saker i våra hem, eller hur?

Men hur ser det då ut i butikerna? För butiken är det viktigt att besökaren trivs och är nöjd – en nöjd kund kommer ju oftast tillbaka. Varor ska vara lätta att se och ta på för kunden. Jag fascineras dock fortfarande av hur mycket mer det finns att göra just i butiken när det gäller handelns utveckling. Butikernas layout är ganska lika sinsemellan och inte mycket innovation har skett de senaste årtiondena. Överallt möts vi av värme och kyla på olika ställen som kan skapa otrivsel. Många gånger handlar det om dörrar som inte stängs – OM det överhuvudtaget finns dörrar.

En dörr skall vara en tillgång och ge fler möjligheter tycker jag. Inte tror vi väl att en dörr är ett hinder i butiken när vi skall ta vår mjölk? Tyvärr är det just så en hel del livsmedelshandlare resonerar, vilket åtminstone gör mig lite nedslagen, men samtidigt envis! För jag är övertygad om att butikerna måste tänka om och tänka nytt i framtiden. Dörrar är enligt mig det nya svarta. En dörr på kylen i butiken sparar ofantligt mycket energi och hjälper varorna att hålla en jämnare temperatur och inneklimatet framför kylen mer behagligt, men idag saknas dörrar på många ställen. Om de finns så känns de ibland som halvhjärtade försök att spara energi, men ändå inte störa kunderna i deras plockande av varor.

Jag är, som ingenjör i grunden och relativt ny när det gäller forskning inom handeln, van att mäta men ganska snabbt insåg jag att det handlar inte bara om att mäta på olika fysikaliska parametrar såsom energi, temperatur, drag och liknande man måste även mäta konsumentens upplevelser av butiken. Att förstå konsumenterna är avgörande för att ta fram och använda sig av olika tekniska lösningar i butikerna.

Genom mätningar vet jag skillnaden – men vet du vilken stor skillnad det blir på temperaturerna om man väljer att ha dörr på kyldisken? Känn efter nästa gång du handlar och står framför en kyldisk eller testa hemma genom att öppna och stänga dörren på kylskåpet. Se vad som händer med energiåtgång, matvarans temperatur och temperaturen utanför kylskåpet där du står. Människors beteenden ger naturligtvis konsekvenser för miljön och det gäller såväl utomhus som inomhus.

För att förstå kunder i butik måste vi mäta mer och förstå varför de beter sig som de gör. Därför kommer jag med ett stipendium från Handelns Utvecklingsråd vidare undersöka hur kunder beter sig i butiker för att man skall kunna utveckla olika energieffektiviserande åtgärder i butikerna. En viktig del är att öka handelns vilja att delta på resan mot ett mer effektivt användande av energi i butikerna samtidigt som kundnytta skapas. För kunderna kan min forskning leda till ett behagligare inneklimat och förhoppningsvis också nya spännande innovationer och lösningar i framtidens livsmedelsbutiker.

Prenumerera på nyhetsbrev