forskning
Start » Krönika » En Segway kommer lastad – med paket

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

En Segway kommer lastad – med paket

2015-02-23

Vi människor reser lika mycket i tid idag som vi gjorde för 100 år sedan – ungefär en timme om dagen i genomsnitt. Men idag kommer vi betydligt längre i avstånd mätt. Våra varor reser, liksom vi människor, också snabbare och vi kan med allt större lätthet införskaffa varor som kommer långt bort ifrån.

Men hur långt och snabbt varorna än har rest måste de ju komma ända fram till dörren och den sista biten i en godskedja är nästan alltid den som är mest resursineffektiv. Det är också den delen som har störst påverkan på oss människor och på vår miljö i form av olyckor, buller och utsläpp.

När det gäller att effektivisera bör man dock se upp med miljöpåverkan – högre effektivitet är inte alltid positivt. Gör man saker och ting, såsom till exempel transporter, mer kostnadseffektiva tenderar det att bli mer av det och det är sällan fördelaktigt för miljön. Jämför lågprisflyg exempelvis; fantastiskt effektiva företag som jag och många med mig använder ofta, men som gjort att vi flyger mycket mer idag än vi gjorde för en generation sedan och därmed påverkar miljön negativt.

Det är troligt att vi kommer se en ökning av andelen inköp på nätet vilket i sin tur ökar det organiserade, professionella fraktandet av enskilda paket. Istället för att åka någonstans och shoppa, som exempelvis en extern handelsplats, kanske man tar sig in till staden för att umgås och kika och känna på saker i en showcase-butik som man funderar på att införskaffa senare via nätet.

Med anledning av våra nya köpmönster är det, och kommer i allt större utsträckning att bli, allt viktigare att hitta lösningar för att distribuera varor i staden. Därför ska jag och mina forskarkollegor i projektet ”Bus Rapid Distribution” undersöka ett av många möjliga sätt att framföra paketgods mer hållbart i staden – med en buss lastad med paket istället för passagerare som tillsammans med små fordon, såsom Segways, levererar den allra sista biten.

Vi kommer att undersöka om detta är önskvärt, möjligt och lönsamt. Förhoppningsvis kan den sista, i dagsläget ofta ineffektiva, biten i godskedjan bli både mer kostnads- och resurseffektiv samtidigt som den negativa miljöpåverkan minskas. Är ni intresserade av att veta mer så får ni gärna höra av er till niklas.arvidsson@gu.se.

Klicka här för att se en video som förklarar det hela lite mer i detalj

Prenumerera på nyhetsbrev