forskning
Start » Krönika » Teknik är bäst när den inte märks

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Teknik är bäst när den inte märks

2014-09-05

Min fru ser en viss humor i att jag blev medieforskare. Jag som i vardagen är så oteknisk att mina gamla vänner från it-branschen kallar mig retrochic (i så fall helt oavsiktligt från min sida).

Jag tycker helt enkelt att det är roligare att laga en egen lammgryta och bjuda mina vänner på den än att läsa om vad andra människor äter till söndagsmiddag. Jag tycker att det är roligare att spela musik live med ett gäng kompisar än att programmera låtar på datorn i min källare.

Samtidigt är jag intresserad av hur vi människor beter oss och hur tekniken faktiskt kan förändra våra vardagssysslor – gärna till det bättre. Numera är jag till exempel en flitig användare av shoppingappar i min Iphone. När jag började med detta för nästan två år sedan var jag nog för en gångs skull ganska tidigt med på tåget. Och ja, jag ska erkänna att jag först kände en viss press på mig eftersom jag satt mitt uppe i ett projekt om reklam i detaljhandeln. Men numera är det på helt frivillig basis.

Borta är mina kluddiga inköpslistor som skräpade i husets alla hörn, ofta skrivna på baksidan av gamla kvitton. Nu har jag allting i mobilen. Om jag är intresserad av veckans flygblad, medlemserbjudanden eller personliga erbjudanden medan jag kryssar mellan fruktdisk och polkagrisdisplayer (jag bor i Gränna), så har jag det numera till hands på rätt tid och plats – i affären medan jag handlar. Inte när jag tömmer brevlådan därhemma, inte som SMS när jag sitter och jobbar. Och om jag är osäker på hur mycket ost jag behöver till västerbottenpajen så kan jag snabbt kolla upp detta utan att behöva ringa några telefonsamtal. Inom en snar framtid kan jag nog också få digital guidning runt i butiken till varorna som står på min inköpslista. Allt gott så långt.

Men den nya tekniken kommer också till ett pris. För att kunna ge information, erbjudanden och guidning som är mer relevanta för mig, vid rätt tid och på rätt plats, så måste butikskedjan veta vad jag brukar handla, vilka medier jag använder och när och var jag befinner mig i butiken. Och det är klart att detta kan missbrukas av företagen. Ändå tenderar vi att lita på företagets goda intentioner när vi lämnar ifrån oss information. För så är det nog för mig och för många andra, att vi gillar ny teknik bäst när den inte märks, när den gör våra vardagssysslor och hobbys enklare och lite roligare utan vi behöver tänka på den.

Prenumerera på nyhetsbrev