Start » Krönika » Bekvämlighet i digitaliseringens fotspår

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Bekvämlighet i digitaliseringens fotspår

2014-02-12

Så hade dagen kommit och det var dags för konserten, Kraftwerk, på Cirkus i Stockholm. En 3D-konsert skulle det vara. ”Vadå 3D? Alla konserter är väl i 3D?!”.”Kan du inte bara se en dvd hemma med 3D-glasögonen på? Det blir väl samma sak och mycket bekvämare?” var några av de reaktioner jag hade fått från vänner och bekanta när jag berättade om konserten.

Bekvämlighet och sättet som vi konsumerar på med hjälp av digitaliseringen dök upp i mitt huvud. Vi köpte våra biljetter på nätet surfade in på siten någon minut innan de släpptes och på några klick var det klart. ”Det är fusk” säger en vän ”på den gamla goda tiden då köade man faktiskt för att få en biljett!”. Men jag fick ju min biljett på ett bekvämt och smidigt sätt samtidigt som jag får uppleva konserten på plats och inte med några 3D-glasögon hemma i soffan. Känner mig nöjd med min kombination av online och offline – maximal bekvämlighet för att få det speciella.

Efter spelningen står vi vid merchandisebåset. ”Ska du köpa något?” frågar jag min kompis. ”Nä det behövs ju inte… man kan ju faktiskt beställa det på nätet” svarar hon. Jag tänker att det blir bekvämare för henne att sitta framför datorn och göra sin beställning och få den levererad hem än att trängas med folk just nu. Och hon får ju ändå just den speciella vara hon ville ha.

När vi ska ta oss hem efteråt använder jag en app för att beställa taxi. Jag ser när bilen kommer, var den befinner sig och vad det kommer att kosta. Jag har all information. Jag nyttjar bekvämligheten till max och söker överhuvudtaget inget unikt eller speciellt.

Vi är idag mer komplexa som konsumenter än att det går att dela upp oss i de som är digitala och de som är fysiska; de teknikavancerade och de traditionella. Men har handeln hängt med i det här? Många intressanta frågor för mig som forskare dyker upp; inte minst hur man ska få fram svaren på hur vi interagerar med det digitala då vi själva oftast inte reflekterar över vårt online- och offlinebeteende och hur vi kombinerar de två.

Dessa tankar har jag samtidigt som jag innan jag stänger av jobbdatorn beställer en vinylskiva, som jag kom på att jag ville ha efter konserten men inte ville köa för. Sen drar jag på Spotify på mobilen och beger mig hemåt. Imorgon går jag ner i handelslabbet (en del av Swedish Institute for Innovative Retailing (SIIR) vid Högskolan i Borås) och testar mina frågor på någon försöksperson. Antagligen finns det de som är mer genomtänkta i sitt online-/offlinebeteende än jag.

Prenumerera på nyhetsbrev