forskning
Start » Krönika » Det blir inte alltid som man tänkt sig

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Det blir inte alltid som man tänkt sig

2013-09-17

Hur går man från ett tungt möte med revisorn där senaste tidens dystra räkenskaper avhandlats, till att möta en kund som förväntar sig ett glatt och trevligt bemötande? Det är knappast en fråga man ställer sig när man startar en butik. Många butiksägare står dock inför just den utmaningen. En entreprenör jag intervjuat berättade hur han på förmiddagen gick igenom bokföringen tillsammans med revisorn och diskuterade en eventuell nedläggning av företaget. Strax därefter klev han ut i butiken för att möta de kunder som letat sig dit för dagen. Han var känd och omtyckt för sin karisma och humor, men samtidigt brottades han med problem som var avgörande för butikens existens och kände sig allt annat än munter.

Jag har träffat före detta butiksägare som berättat om den stress de upplevt strax innan de avslutat sitt företagande. Ibland har droppen som fått bägaren att rinna över varit en för kall vår, en för varm sommar, borttappade betalningar eller helt enkelt ett par jeans om dagen i utebliven försäljning. Samtidigt har ägarna försökt hålla fasaden uppe för att behålla befintliga och samtidigt attrahera nya kunder. Det är en emotionellt krävande uppgift. Många har lagt ner mycket tid, känslor och kapital på att säkerställa företagets överlevnad. När konkursen väl är ett faktum känner sig många både emotionellt, socialt och finansiellt utblottade.

Entreprenörskap och nyföretagande är för mig positivt laddade ord som associeras med utveckling, kreativitet och framåtanda. För många symboliserar det en chans att förverkliga sig själv och sina drömmar. Samtidigt är det få nystartade företag som överlever efter tre till fem år. Forskning visar att man inte på förhand kan avgöra vilka som kommer lyckas. På samhällsnivå är det därför viktigt att många vågar ta steget för att några få ska lyckas skapa livskraftiga och växande företag. Trots att företagsnedläggningar och konkurser är vanligt förekommande, är studier om nyföretagande och tillväxt ofta baserade på urval av framgångsrika snabbväxande företag. För att förbättra vår generella rådgivning till entreprenörer är jag fast övertygad om att vi måste dra lärdomar från dem där företagandet inte blev som de tänkt sig.

I vårt nystartade projekt (The short and long term effects of business failure in the retail sector) hoppas jag, tillsammans med mina kollegor, dra lärdomar av dem som gått igenom en nedläggning för att kunna erbjuda bättre råd vid såväl start, som drift och eventuell nedläggning av företag inom handeln.

Prenumerera på nyhetsbrev