Start » Krönika » Höstens löpträning väcker tankar

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Höstens löpträning väcker tankar

2012-09-25

För några veckor sedan var det dags att komma ur semesterlättjan och dra på sig löparskorna igen. Precis som jag hade lovat mig själv stod ett par nya löparskor högst upp på inköpslistan. Det var ju läge; de gamla var rejält slitna och det är ju lättare att komma i gång med träningen om man har nya fräscha grejer.

Sagt och gjort, väl på stan besöker jag en välsorterad sportbutik och börjar prova några par som jag tror ska passa. Jag testar olika varumärken, olika typer av skor och även olika storlekar, men finner att jag famlar i det stora utbudet. Känner att jag börjar bli svettig och ser mig omkring: ”Finns det ingen säljare som kan komma förbi? Det vore ju toppen om man kunde få lite support och assistans, så att jag kan hitta den optimala skon för mig. Jag ska ju börja träna, är det ingen som ser mig!!!” Tiden drar iväg och jag måste kila. Först då kommer det fram en säljare, mentalt är jag dock redan ute på trottoaren, så det blir inget köp för mig denna gång.

Två dagar senare och min ambition att börja träna har inte minskat. Jag promenerar på stan och får återigen möjlighet att besöka en välsorterad sportbutik med samma typ av koncept som den jag besökte ett par dagar tidigare. Jag chansar och går in och går direkt till skoavdelningen. ”Ok, var ska jag börja?” är min tanke. Precis då hör jag någon säga: ”Hej, kan jag hjälpa till med något?”, en härlig introduktionsfas som känns som balsam för en famlande skoköpare. Sedan följer en superb service. Det tog inte lång tid förrän säljaren hade guidat mig genom skomodellerna och jag gladeligen hade spenderat 1 495 kronor på den optimala skon för mig.

När jag sitter på bussen på väg hem med de nyss inhandlade skorna i tryggt förvar i en påse börjar jag reflektera kring dagen händelser. Varför blev det som det blev; varför köpte jag löparskorna idag och inte i förrgår i den förra butiken? Jag kommer ganska snabbt fram till att service och kompetens har varit avgörande. Att jag som kund blev sedd när jag kom in i butiken samt att säljaren kunde förmedla relevant kunskap var det som gjorde skillnaden. Min efterföljande fundering blev då: ”Undra om den duktiga säljaren premierades för sitt framgångsrika agerande?” Det var ju nästan helt och hållet dennes förtjänst att det blev just där jag gjorde mitt inköp. I ett större perspektiv: Hur kan handeln ta tillvara butikstalangerna på bästa sätt? Hur kan handeln utveckla och behålla de personer som levererar det lilla extra? Det är stora frågor som branschen och den enskilda butiken behöver veta svaren på. Mer forskning och kunskap inom området är därför viktigt och något som bör prioriteras.

Min bussfärd börjar ta slut, jag kliver av bussen och känner en kall vind i ansiktet – hösten lurar runt hörnet. Jag borde se mig om efter en sportig höstjacka, undrar var jag ska köpa den…

Prenumerera på nyhetsbrev