Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Efterfrågan på hälsa och miljö

Hälsa och miljö är starka trender inom dagligvaruhandeln och det är viktigt att skaffa sig kunskap om hur konsumenter värderar dessa egenskaper. Forskning om hur information, marknadsföring och priskampanjer påverkar efterfrågan hjälper handlarna att optimera försäljningssiffrorna.

Linda Thunström, HUI Research, bygger vidare på den forskning hon bedrivit inom ramen för sin avhandling och genomför experimentella auktioner med produkter förknippade med hälsa och miljö. I dessa experimentella auktioner undersöks konsumenternas preferenser och efterfrågekurvor för enskilda produkter kan tas fram.

– Genom experimenten kan vi få detaljerad kunskap om hur olika information om hälso- och miljöeffekter påverkar kundernas vilja att handla en viss vara, säger Linda. Jag kommer att titta närmare hur efterfrågan och kundernas betalningsvilja påverkas av information om till exempel olika typer av fetters verkan.

Andra attribut som kommer att undersökas är kemiska tillsatser (e-nummer), tillsatser som är ämnade att öka näringsinnehållet i en produkt, så som vitaminer eller nyttiga bakterier (det vill säga functional foods), samt ekologiska varor i jämförelse med konventionella.

Prenumerera på nyhetsbrev