Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Mobil marknadsföring på uppgång

Mobiltelefoner finns numera i var mans hand, men de är fortfarande relativt lite utnyttjade som marknadsföringskanal. Här finns det flera utmaningar för handeln. En ny bok kan hjälpa och stödja kedjor och butiker i processen att utveckla sin mobila marknadsföring.

Många konsumenter efterfrågar mobila lösningar som stödjer deras shopping, men kedjorna har inte hunnit med i utvecklingen. Det finns en hel del forskning kring mobil marknadsföring och dess möjligheter, utmaningar och fallgropar. Nu kommer kunskapen samlas i en lättillgänglig bok som vänder sig direkt till de som jobbar i handeln.

– Idag är de flesta mobiler uppkopplingsbara mot internet. Hastigheten på överföring av data blir snabbare och snabbare. Applikationer av olika slag kan laddas ner i smartphones. Smartphone användarna har i genomsnitt högre spenderbar inkomst och shoppar mer än andra mobilanvändare. Denna utveckling har gjort att mobil marknadsföring har blivit allt mer intressant för butikshandeln, säger Roger Ström, projektledare, Högskolan i Halmstad.

Exempel på utmaningar är att integrera den mobila marknadsföringen i företagets övriga strategier och verksamhet. Det gäller bland annat utvecklingen av så kallade appar (applikationer/program som laddas ner och är anpassade till mobiltelefonens programvaror och funktioner).

– Apparna har ofta en utmärkt funktionalitet och användarupplevelse, ändå ”självdör” de flesta efter 90 dagar. Det är inte ovanligt att konsumenter laddar ner 30-40 olika appar. Därefter glömmer de helt enkelt bort att använda dem samtidigt som företagen har svårt att driva trafik och användning av dessa genom andra marknadsföringsaktiviteter, menar Roger Ström.

Även om uppståndelsen kring mobil marknadsföring är stor idag, så är mobil marknadsföring inte något för alla konsumenter i alla köpsituationer.

– Mobilen kommer inte att ersätta befintliga kanaler utan ska initialt ses som ett komplement, säger Roger. Det är viktigt att ta fram kunskap så att beslutsfattarna i handeln kan ta välgrundade beslut som leder till positiva resultat.

Prenumerera på nyhetsbrev