Handelns utvecklingsråd

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Rättvisemärkt forskningsöversikt

Etisk märkning av produkter som signalerar att de är producerade under goda förhållanden har blivit alltmer vanligt på senare år. Det behövs därför mer forskning på hur konsumenterna ser på denna typ av märkning.

– Jag kommer att författa en lättillgänglig översikt över forskningsresultat, i första hand från psykologiämnet, kring konsumenters inställning till etiska produktalternativ, säger Gunne Grankvist, projektledare, Högskolan Väst. Forskningen kring konsumenternas preferenser för miljömärkta varor är omfattande, medan forskningen kring etiska, eller rättvisemärkta, produkter är lite på efterkälken.

Etiska alternativ finns i dagsläget för en lång rad produkter producerade i utvecklingsländer, till exempel kaffe, te, choklad, bananer och vin. Exempel på etiska principer som ska vara uppfyllda för att en produkt ska få märkas med en etisk märkning är att barnarbete och diskriminering motverkas samtidigt som demokrati och organisationsrätt främjas. Vidare ska odlare och anställda få bättre ekonomiska villkor vilket hjälper lokalsamhället att utvecklas socialt och ekonomiskt.

Hur man ser på sig själv är exempel en faktor som man funnit påverkar valet mellan konventionella och etiska alternativ. En annan frågeställning som det har forskats kring är om kvinnor generellt sett är mer positiva till alternativ förknippade med högre etiska krav.

– Det finns en hel del spännande forskning på det här området. Mitt mål är att göra en sammanställning som handeln kan ha direkt nytta av, säger Gunne.

Prenumerera på nyhetsbrev