Forskningsprojekt
Start » Forskning och utveckling » Forskningsprojekt » Spridning av handelsforskning » Kampen om köpkraften – handeln i framtiden

Maila sidan

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Vart ska det mailas? (obligatorisk)

Ämne

Ditt meddelande

Förändrade förutsättningar för handel

Detaljhandeln genomgår en dramatisk förvandling. Gamla spelregler gäller inte och spelplanen går knappt att känna igen.

Konsumenterna ställer alltmer sofistikerade krav, butiksdöden sprider sig, de stora kedjorna expanderar och e-handeln har återuppstått i en mer konkurrenskraftig form. Teknikutvecklingen är dessutom snabb och skapar en stor potential. Samtidigt har den europeiska lågprishandeln gjort entré med buller och bång.

Hur väl detalj- och partihandeln fungerar och möter den nya tidens förväntningar har stor betydelse för handelns tillväxt, men också för konsumenternas livskvalitet.

I en ny och reviderad utgåva av bästsäljaren Kampen om köpkraften gör HUI Research åter igen en analys av det ekonomiska läget och av hur konsumtion och efterfrågan för olika handelsbranscher utvecklas. Boken ger aktuella och konkreta exempel från svensk detaljhandel och presenterar också en vision om hur handelns framtid kommer att se ut.

Kampen om köpkraften vänder sig till alla som arbetar inom handeln, men även till dem som arbetar med konsumentfrågor eller som är intresserade av handelns roll för samhällsutvecklingen. Likaså fungerar boken som ett läromedel.

(text från HUI Research)

Projekttitel: Kampen om köpkraften - handeln i framtiden

I en ny och reviderad utgåva av bästsäljaren Kampen om köpkraften gör HUI Research åter igen en analys av det ekonomiska läget och konsumtionens utveckling.

Nyckelord: statistik, konsumtion, tillväxt, samhällsutveckling

Ulf Rämme,

Projektledare: Ulf Rämme, HUI Research

Övriga projektdeltagare: Jonas Arnberg, Fredrik Kolterjahn, Henrik Vestin, Jessica Lindblom, Katarina Kilander och Martin Karlsson, HUI Research

Prenumerera på nyhetsbrev